
Atlantic Council
DINU PATRICIU EURASIA CENTER

Should Russia’s RT Register  
as a Foreign Agent? 

By Elena Postnikova

AGENT OF
INFLUENCE

Should Russia’s RT Register  
as a Foreign Agent? 

By Elena Postnikova

Atlantic Council
DINU PATRICIU EURASIA CENTER

Foreword by Alina Polyakova





The author would like to thank Judge James Baker, a visiting professor of National Security at Georgetown 
University Law Center and former Chief Judge of the US Court of Appeals for the Armed Forces, and Thomas 
Firestone of Baker McKenzie for their thoughtful comments and guidance in preparing this project.

ISBN: 978-1-61977-408-7

This report is written and published in accordance with the Atlantic Council Policy on Intellectual 
Independence. The author is solely responsible for its analysis and recommendations. The Atlantic Council 
and its donors do not determine, nor do they necessarily endorse or advocate for, any of this report’s 
conclusions.

August 2017

AGENT  
OF  

INFLUENCE

By Elena Postnikova





Table of Contents..............................................................................................................................1

Foreword.............................................................................................................................................2

Introduction........................................................................................................................................3

Foreign Agents Registration Act of 1938............................................................................... 4

Is RT an Agent of a Foreign Principal?....................................................................................5

Should RT Register as an Agent of the Russian Government?..................................... 6

Could RT Rely on a Bona Fide Media Exclusion?............................................................... 11

Freedom of Speech and Possibility of Retaliation............................................................ 12

The RT Case Demonstrates Need for FARA Modernization and Reform................. 14

Conclusion........................................................................................................................................ 16

Recommendations for Amending FARA and Improving Enforcement..................... 17

Endnotes........................................................................................................................................... 18

Table of Contents



AGENT OF INFLUENCE

2 ATLANTIC COUNCIL

RT (formerly Russia Today) is a tool of Russian political influence, designed to spread disinformation and 
undermine Western values around the world. Since its creation in 2005, this Russian state media outlet 
has broadcasted purposely misleading information about key events, propagated unfounded conspiracy 
theories, and presented lies as facts. Over the last twelve years, the Russian government has invested 
significant resources into growing its “disinformation ecosystem,” in which RT plays an important role 
alongside bot armies, troll factories, the Kremlin-funded Sputnik, and other fly-by-night “news” sites. The 
January 2017 US intelligence report that assessed Russian influence operations during the presidential 
elections concluded that RT was part of the Russian government’s strategic messaging campaign aimed at 
undermining the democratic process, sowing distrust in Western institutions, and influencing the outcome 
of the US presidential elections. 

RT and the Russian government claim that the network is an independent news agency akin to the British 
BBC or the German Deutsche Welle, but, like much of its reporting, this too is a lie. Unlike these networks, 
RT’s funding and governance structure are purposely opaque, its so-called reporting is unabashedly 
supportive of Russian President Vladimir Putin and his foreign policy, and its true mission is to influence 
rather than inform. 

RT is by design an extension of the Kremlin’s political warfare against the West. Yet it continues to operate 
in the United States under the guise of media independence. RT functions as a foreign agent of influence, 
and it is time that the network was legally recognized as such.  This Atlantic Council report details the 
legal framework for requiring RT to register as an “agent of a foreign principal” under the Foreign Agents 
Registration Act of 1938 (FARA). Expertly written and convincingly argued, the report’s conclusion, 
supported by overwhelming evidence, is clear: RT is not like the BBC; it does not qualify for legal exemption; 
it must be required to register under FARA. The report provides detailed policy recommendations and 
specific actions that the US Congress and the Department of Justice should take to update FARA for the 
modern information age and improve enforcement.

In 2017, Congressional members in the Senate and House introduced bipartisan legislation that would 
allow the Department of Justice the authority to investigate outlets like RT for possible FARA violations. 
This legislation, introduced by and Representatives David Cicilline (D-RI) and Matthew Gaetz (R-FL) and 
Senator Jeanne Shaheen (D), deserves serious consideration. If passed into law, it would send a strong 
message to President Putin and be an important step in securing our democracies from foreign meddling.

Dr. Alina Polyakova 
Director of Research, Europe & Eurasia 
Atlantic Council

Foreword



AGENT OF INFLUENCE

3ATLANTIC COUNCIL

The 1declassified US intelligence report on Russian 
interference in the 2016 US elections found that 
Russia implemented a multifaceted influence 
campaign. It combined “disclosures of data 
obtained through Russian hacking operations; 
intrusions into U.S. state and local electoral 
boards; and overt propaganda.”2 Russia’s state-run 
propaganda machine is comprised of its domestic 
media, international television (TV) channel RT 
and news agency Sputnik, and a network of quasi-
government trolls.3 The intelligence community 
assessed that, in trying to influence the US election, 
“the Kremlin sought to advance its longstanding 
desire to undermine the U.S.-led liberal democratic 
order,” which Russian President Vladimir Putin 
views as a threat to Russia and his regime.4 To 
influence policies and fuel discontent, the Kremlin’s 
primary tool was state-funded TV channel RT, which 
broadcasts in English in the United States.

This is not the first time that a foreign country 
with interests inimical to ours has directed its 
“information warfare” against the American people. 
Similar tactics were extensively used by the Nazis 
before and during World War II, and by the Soviet 
Union during the Cold War. To address these issues, 
the US Congress adopted the Foreign Agents 
Registration Act of 1938 (FARA), which required 
persons advancing foreign interests to register as 
“agents of foreign principals” and disclose the full 
extent of their activities and the nature of their 
employment. The act aimed to ensure that the 
American people were not misled into thinking 
that they received information from a disinterested 
source. There is a lesson here.

To counter the Kremlin’s influence campaign, the 
US government could enforce FARA against RT 
and compel it to register as an agent of the Russian 
government. This would alert the public to Russia’s 
efforts and limit Russia’s ability to masquerade its 
“information warfare” as legitimate media activity. 

As a disclosure statute, FARA does not prohibit, 
edit, or restrain an agent’s ability to distribute 
information. Rather, it compels disclosure of the 
origin and purpose of the information to help the 
audience develop an accurate understanding of the 
source. In doing so, it does not suppress freedom of 
speech; instead, it serves the First Amendment by 
supplementing information available to the public.5 

Concerned about the findings that RT attempted to 
influence the 2016 elections, New Hampshire Sen. 
Jeanne Shaheen (D), on March 7, 2017, Rep. David 
Cicilline (D), and Rep. Matthew Gaetz (R), on June 
7, 2017, introduced bills that would give the US 
Department of Justice (the DOJ or Department) 
additional authority to investigate outlets like RT for 
possible FARA violations.6 While Senator Shaheen’s, 
Representative Cicilline’s, and Representative 
Gaetz’s proposals would increase the efficiency of 
FARA enforcement, the reform needs to be more 
comprehensive. Such reform should reflect how 
seriously the government takes violations of the act 
and resource the DOJ to investigate and prosecute 
such violations.

This paper will review FARA, its history, and purpose; 
consider whether RT in fact is required to register as 
an “agent of a foreign principal”; discuss whether 
RT qualifies for a bona fide media exclusion; 
consider policy implications of FARA enforcement 
against RT; and present recommendations to 
modernize FARA. Finally, it will conclude that 
having RT register as a foreign agent is necessary 
to ensure that the American public is not misled 
that RT is a disinterested source, consistent with 
our constitutional free speech guarantees, and 
warranted by our foreign policy interests. 

Introduction1

“[T]he Kremlin is waging an 
international disinformation campaign 
through the RT propaganda network 
which traffics in anti-American 
conspiracy theories that rivaled the 
extravagant untruths of Soviet era 
Pravda (ph). Russia also has a long 
history of meddling in other countries, 
election systems and launching cyber-
attacks on a wide range of countries 
and industries.”i

James B. Comey, Former Director of the Federal 
Bureau of Investigation, testifying at the House 
Permanent Select Committee on Intelligence 
hearing on Russian Active Measures, March 20, 2017

In 1938, Congress adopted the Foreign Agents 
Registration Act to address Nazi propaganda 
activities in the United States. The act requires 
agents of foreign principals to identify 
themselves and publicly disclose the nature of 
their employment. The act aims to ensure that the 
American people are not misled into thinking that 
the information disseminated by foreign agents 
originates from a disinterested source.



AGENT OF INFLUENCE

4 ATLANTIC COUNCIL

Key Provisions and Definitions 
The Foreign Agents Registration Act of 1938 requires 
that every person acting as an “agent of a foreign 
principal,”7 unless otherwise exempt, must register 
with the Attorney General within ten days of being 
engaged and before performing any work as such 
an agent.8 The term “agent of a foreign principal” 
specifically excludes any US news organization or 
foreign media organizations engaged in bona fide 
news or journalistic activities in the United States, 
provided that specific requirements, discussed 
infra, are met.9 

A registered foreign agent must submit periodic 
disclosures outlining his/her agreements with 
the foreign principal, disclose income from and 
expenditures on behalf the principal, and have 
business records of his/her activities available for 
inspection by the DOJ. In addition, a foreign agent 
must ensure that all informational materials it 
distributes are conspicuously labeled10 and filed with 
the DOJ. Failure to comply with any requirements of 
the act is a criminal offense that could result in a fine 
of up to $10,000, imprisonment for up to five years, 
or both.11 The DOJ can also seek civil injunctive 
relief against a foreign agent who is believed to 
be in violation and compel registration.12 The DOJ 
National Security Division (the NSD) and its FARA 
Registration Unit (FARA Unit) are responsible for 
the enforcement and administration of the act. The 
FARA Unit currently has 396 registrants, most of 
whom are lobbying firms, law firms, and publicity 
agencies.13 

Legislative History and Purpose
Congress enacted FARA to address Nazi propaganda 
activities in the United States in the 1930s, which 
were discovered during an investigation by 
the McCormack-Dickstein House Un-American 
Activities Committee (HUAC).14

By enacting the statute, Congress aimed to limit the 
effectiveness of foreign propaganda and, following 
the HUAC’s recommendations, required agents of 
foreign principals to identify themselves and publicly 
disclose the nature of their employment. The policy 
and purpose of the act mandated disclosure to 

protect the national defense, internal security, 
and foreign relations of the United States . . . 

so that the Government and the people of the 
United States may be informed of the identity 
of such persons and may appraise their 
statements and actions in the light of their 
associations and activities.15 

However, in support of this crucial policy and 
purpose, Congress did not prohibit, edit, or restrain 
the distribution of advocacy materials. Instead, it 
required foreign agents to disclose the origin and 
purpose of the information they put out. This focus 
on disclosure helped ensure the constitutionality 
of the act and allowed it to withstand multiple 
enforcement challenges.16

After FARA was enacted, the investigative 
reports by HUAC described in detail the methods 
and tactics employed by the Nazi regime to 
disseminate propaganda.17 HUAC identified dozens 
of propaganda agents working under diplomatic 
cover in cultural and educational organizations, 
foundations, and in the print and news agencies.18 
The first enforcement actions under FARA targeted 
German print and news organizations, such as the 
German Library of Information and Transocean 
News Service, which worked as propaganda fronts 
for the Nazi regime.19

Statutory Exemptions to FARA Registration

•	 Diplomats and foreign officials;

•	 Persons engaging in private commercial 
activities;

•	 Persons engaging in activities of religious, 
scholastic, academic, scientific, or fine arts 
nature;

•	 Persons soliciting funds for medical aid or 
humanitarian purposes; 

•	 Lawyers representing foreign principals in 
the courts or similar proceedings; 

•	 Lobbyists registered under the Lobbying 
Disclosure Act if they represent foreign 
commercial interest; 

•	 Bona fide media organizations are excluded 
from the definition of “agent of a foreign 
principal,” if certain conditions are met.  

22 U.S.C.A. §§ 611(d), 613. 

Foreign Agents Registration Act  
of 1938



AGENT OF INFLUENCE

5ATLANTIC COUNCIL

What Is RT? 
RT, formerly known as “Russia Today,” is a Kremlin-
funded 24-hour news network that broadcasts in 
English, Spanish, and Arabic and claims to have a 
global reach of 700 million people in more than 100 
countries.20 In the United States, it is available via 
satellite, cable, and internet streaming, and claims 
to be among the top five of the most watched 
international TV channels with a weekly audience of 
more than eight million.21 

“Russia Today” and “RT” are both public names 
for the legal entity ANO “TV-Novosti,” which was 
established in 2005 by Russia’s 100 percent state-
owned news agency RIA Novosti.22 “ANO” in Russian 
stands for “autonomous nonprofit organization”; 
“TV-Novosti” is Russian for “TV-News.” Originally, 
Russia Today was conceived as a soft-power tool 
to improve Russia’s image abroad and counter 
the “anti-Russian bias” in media coverage of 
Russia.23 But by 2009, Russia Today recast itself 
as presenting “an alternative view”24 to that of 
mainstream Western media on global events25 and 
changed its name from “Russia Today” to “RT.”26 
Instead of promoting Russian news narratives, 
RT adopted a new slogan “Question More” and 
focused on undermining Western reports.27 Today, 
the “alternative view” presented by RT is voiced by 
guests from the US left, European right, and others 
who are highly critical of the Western system of 
government and express the view that democratic 
values are flawed.28 

RT Broadcasting in the United 
States
In a 2012 interview, RT editor-in-chief Margarita 
Simonian said that RT was not a foreign agent 
under FARA because, in the United States, RT 
conducts its activities via a for-profit organization, 
to which RT “simply transfers funds.”29 According 
to public records, RT contracts with two District 
of Columbia-registered entities—RTTV America, 
Inc. and RTTV Studios, LLC, which are “owned and 
controlled” by a Russian-born businessman Alex 
Yazlovsky, who is a dual US and Russian citizen.30 
Both entities were incorporated in 2005, the same 
year RT was established,31 and are registered at the 
same addresses as the RT’s three US bureaus. They 
produce video content, tape shows, provide crew 
services, and studio facilities for RT,32 as well as 
transmit content for distribution to RT’s audience in 
the United States.33 RT pays for their products and 
services on contractual basis and maintains that the 
RT news channel is unrelated to these entities.34 

RT operates similarly in the United Kingdom (UK), 
where it contracts all its services from a “supplier”—
“Russia Today TV Ltd.”—a “local production 
company that, amongst other things, handles RT 
staff salaries.”35 

Is RT an Agent of a Foreign  
Principal?



AGENT OF INFLUENCE

6 ATLANTIC COUNCIL

Should RT Register as an Agent of 
the Russian Government?

In order to compel someone to register under 
FARA, the government needs to present evidence 
that this person (1) acts “at order, request, or under 
direction or control, of a foreign principal”; and (2) 
engages in “political activities in the interest of its 
foreign principal.”36 The critical threshold question 
under FARA is whether a foreign principal directs 
or controls the person in question. As set forth 
below, RT’s opaque corporate structure obscures 
who actually decides its management and editorial 
policy, so RT could deny that the news organization 
is controlled by the Russian government within the 
meaning of FARA. However, there is substantial 
circumstantial evidence of state control, including 
RT’s (1) founding and continued control by a 
Russian state-owned news agency, (2) reliance on 
the Russian state for 99 percent of its budget, and 
(3) non-transparent governance structure that—in 
contrast to other state-funded new organizations 
like the UK’s British Broadcasting Corporation 
(BBC) and Germany’s Deutsche Welle (DW)—allows 
the Kremlin to influence its policies and operations. 
Furthermore, there is strong evidence from RT’s 
past coverage that it engages in “political activities” 
within the meaning of FARA. This section therefore 
argues that RT is properly subject to FARA 
registration. 

“RT is essentially a propaganda 
mouthpiece for the [Russian] 
government, since the predominance 
of its funding comes from the 
government and the management is 
close to Putin. So it’s, as I say, . . . [a] 
Russian governmental mouthpiece.”ii

Ret. Gen. R. James Clapper, Former Director of 
National Intelligence

Whether RT Is Subject to Direction 
or Control of a Foreign Principal
RT’s Autonomy from the Russian 
Government
RT claims that it is “independent from the state” 
because ANO TV-Novosti, the legal entity behind 
RT, is an “autonomous nonprofit organization.”37 
Under Russian law, autonomous nonprofits are 
non-member organizations created by property 
contributions from founders for the provision of 
services in education, healthcare, culture, and 
other fields.38 Their autonomy can manifest as 
follows: (1) the assets contributed by the founder 

become property of the nonprofit,39 and (2) the 
founder cannot be held liable for the actions of 
the autonomous nonprofits, and the latter have no 
liability for the founder.40 In all other respects, the 
autonomous nonprofits are subject to “control”41 
by the founder “in the order prescribed by their 
founding documents,” such as a charter or an 
agreement for establishing the organization.42 
Therefore, the nonprofit’s management decisions 
regarding its financial and economic activities, 
budget priorities, hiring and employee relations, 
and—most importantly in this case—editorial policy, 
remain subject to control of the founder, unless the 
founder provides otherwise. In RT’s case, the single 

Creation of the International News Agency 
Russia Today

In December 2013, a presidential decree “On 
Measures on Increasing Effectiveness of State 
Media” issued by Vladimir Putin merged RT into 
a newly created “state unitary enterprise,” called 
International News Agency Russia Today (MIA 
Rossiya Segodnya).1 The new entity was created 
to liquidate RT’s state-owned founder RIA 
Novosti and transfer all its subsidiaries, along 
with their assets, to MIA Rossiya Segodnya. The 
decree provided that the main purpose of MIA 
Rossiya Segodnya, a new parent organization 
for RT, shall be to “highlight abroad the state 
policy and public life of the Russian Federation,” 
and, among other things, to “secure the national 
interests of the Russian Federation in the 
information field.”2   

The same day MIA Rossiya Segodnya was 
created, Putin appointed Dmitry Kiselev its 
general director.3  Mr. Kiselev is a conservative 
news anchor and a devoted Putin loyalist with 
extreme anti-Western views.4

 
1   Order by President of Russian Federation on Measures 

on Increasing Effectiveness of State Media No. 894, 
December 9, 2013, Section 3.

2  Charter of the MIA Rossiya Segodnya, Section 2.1.
3  Order by President of Russian Federation on General 

Director of the International News Agency Rossiya 
Segodnya No. 895, December 9, 2013, http://kremlin.ru/
acts/news/19806 (in Russian).

4  “Putin appoints homophobic presenter to head state 
news agency,” Associated Press, December 9, 2013, 
https://www.theguardian.com/world/2013/dec/09/putin-
appoints-homophobic-presenter-kiselyov-head-news-
agency-homosexuals.



AGENT OF INFLUENCE

7ATLANTIC COUNCIL

founder was Russia’s state-owned news agency 
RIA Novosti, which was liquidated in 2013.43 A new 
media holding Russia Today, headed by “Putin’s 
chief propagandist”44 Dmitry Kiselev,45 was formed 
in its place and became its legal successor.46 

RT’s Opaque Operations
RT’s charter specifies that it is governed by a 
supervisory board.47 Yet, the composition of the 
board is not publicly disclosed. Initially, the board 
members were appointed by RT’s founder, but 
subsequently the board members have reelected 
themselves annually. The board appoints and 
removes the editor-in-chief, who sets priorities and 
decides how to use the organization’s property as 
RT’s sole executive body. The charter is silent about 
the criteria upon which the board members should 
be elected, invited to join, or removed, or what 
qualifications and experience they should possess, 
likewise whether they should be independent from 
the state, from each other, or from a third party. 

The identities of RT’s supervisory board members 
are not publicly disclosed; therefore, it is unknown 
whose interests they may advance and to whom they 

ultimately report. RT does not compensate board 
members for their service, which is not unusual for 
a nonprofit. But it is unusual for a nonprofit not to 
disclose who governs it and to allow board members 
to reelect themselves annually. Given the overall lack 
of transparency in RT’s structure, the nondisclosure 
of individuals serving on its supervisory board 
appears purposeful. It is clear that a TV channel 
whose board members were independent journalists 
and public figures with diverse viewpoints would 
have a different editorial profile than a channel 
whose board members were gathered from the 
Putin administration, the leadership of other state-
run TV channels, or otherwise are persons over 
whom President Putin has leverage. 

Whether RT’s Editorial Policy Is 
Autonomous 
Where formal governmental ties are concealed 
by opaque corporate structures, actual control 
could be established from facts and circumstances 
demonstrating the consistency of RT’s editorial views 
with official positions of the Russian government 
and lack of contrary positions or critical reporting. 
ANO TV-Novosti may be deemed autonomous 

Photo credit: Reuters/Jim Bourg.



AGENT OF INFLUENCE

8 ATLANTIC COUNCIL

under Russian law; however, in the United States, 
the separate existence of corporate entities does 
not legally isolate them from each other, especially 
where facts and circumstances demonstrate the 
opposite. Otherwise, any FARA registrant would be 
able to avoid registration by setting up a nonprofit 
and proclaiming that it is independent, thus 
rendering the act meaningless.

The UK media regulator Ofcom investigated 
complaints against RT and found nine episodes 
in 2014–16 when its reporting was in breach of 
broadcasting standards on impartiality. No other 
entity was sanctioned so frequently in such a short 
period of time.48 Each incident of bias concerned 
“issues of political controversies” and coincided with 
the Kremlin’s policy goals in Ukraine, Turkey, and 
Syria.49 For example, the investigation concluded 
that in covering the 2014 constitutional crisis in 
Ukraine, RT emphasized that “ultra-nationalist 
forces” came to power in Kiev, threatened ethnic 
Russians living in Ukraine, and were a “potential 
national security threat to Russia.”50 RT’s reports 
described the interim Ukrainian government as 
“self-proclaimed” and “self-appointed”—thereby 
emphasizing the view that the new government 
lacked legitimacy—and also reported that the 
government was giving “illegal orders” to Crimean 
military and police personnel. Contemporaneously, 
the Kremlin used the same arguments to justify 
the invasion and annexation of Crimea. Ofcom 
also concluded that RT failed to give the interim 
government an opportunity to adequately reflect its 
viewpoint.51 Critics of Russia’s position on Ukraine 
were conspicuously absent from RT. 

Some may argue that such coincidence of editorial 
views expressed by RT with Russian government’s 
policies is not sufficient to establish that the Kremlin 
controls the channel. Indeed, in a 1966 amendment 
Congress emphasized that FARA should not require 

the registration of persons who act independently 
in exercising their rights of free speech, petition, 
or assembly and “may incidentally be of benefit to 
foreign interests.”52 But a number of reports based 
on independent accounts of former RT staffers 
conform that RT has “an unusually strict editorial 
line” compared to other broadcast media.53 Liz 
Wahl, the RT anchor who resigned on air in 2014 
in protest of RT’s coverage of Ukraine, described 
how detailed directives on editorial coverage and 
selection of commentators came from RT’s Russian 
managers.54 Most reporters “were kept in the dark 
about the origins of the directives” they received.55 
Similarly, a Moscow Times investigation uncovered 
that RT has “untouchable” stories that come “from 
above”; staff writers and editors are “usually not 
privy to the process of how these stories were 
ordered and created.”56 These reports may still not 
be sufficient to prove the Kremlin’s “direction or 
control,” but they warrant further DOJ investigation. 

Government Funding and Subsidies 
Provided to RT
RT is financed by the Russian government through 
annual budgetary appropriations approved by the 
legislature and signed by President Putin. According 
to government budget appropriations, RT was 
allocated approximately $323 million in 2017,57 $285 
million in 2016, approximately $236 million in 2015, 
and approximately $445 million in 2014 (before the 
imposition of sanctions and collapse of the ruble).58 
The Daily Beast obtained RT’s leaked financial 
record, showing that in 2005–13, RT received about 
$2 billion from the Russian government.59 

Indeed, RT’s mandatory financial reports to the 
Russian Ministry of Justice demonstrate that in 
2013–16 government support accounted for 99 
percent of its operational expenditures.60 Such 
heavy dependence on government funding proves 
that the government can exercise leverage and 
pressure on RT by cutting the budget.

State funding alone usually does not prove a 
government’s control over the institutions that 
receive funding. The 1966 amendment to FARA 
clarifies that “mere receipt of a bona fide subsidy not 
subjecting the recipient to the direction or control 
of the donor does not require the recipient . . . to 
register as agent of the donor.”61 But the reality in 

Legal Test for FARA Registration

To compel someone to register as an agent of 
a foreign principal, the government needs to 
present evidence that this person (1) acts “at 
order, request, or under direction or control, of 
a foreign principal”; and (2) engages in “political 
activities” in the interest of its foreign principal.” 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

C
ha

nn
el

 4
 N

ew
s

B
B

C
 N

ew
s

F
ox

 N
ew

s

C
C

T
V

N
T

V
 M

ir
LTR
T

Figure 1. TV news broadcasts failing  
to show due impartiality

Source: Ofcom, BBC Trust 2014-2016



AGENT OF INFLUENCE

9ATLANTIC COUNCIL

Russia is different. In 2013, President Putin said in an 
interview to RT that, because the network is funded 
by the government, “it cannot help but reflect the 
Russian government’s official position on the events 
in our country and in the rest of the world one way 
or another.”62 Even if Putin’s observation does not 
establish state control, it does, at minimum, make 
his expectations of the editorial policy very clear. 

Whether RT Is Akin to the UK’s BBC 
or Germany’s Deutsche Welle
RT claims that it is a “publicly funded” media outlet, 
similar to the UK’s BBC or Germany’s Deutsche 
Welle (DW).63 However, even though BBC and DW 
receive public funding, their governance structure 
protects them from government interference. 
Their management system is transparent and 
designed to ensure accuracy of reporting, editorial 
independence, accountability, and transparency of 
decision making, as well as pluralism of opinions 
broadcast on air. RT discloses no such standards.

The BBC’s TV, radio, and online content is funded by 
annual license fee contributions made by all British 
people who own television sets (in 2017, the fee is 
£147).64 The license fee is designed to make the BBC 

independent of shareholder interests and the cycle 
of annual government spending decisions.65 The 
BBC Trust consists of twelve publicly announced 
trustees and is the governing body of BBC; it 
serves as “the guardian of licence fee revenue and 
of the public interest in the BBC”66 and prepares 
annual reports to the license fee payers and the UK 
Parliament.67 The Executive Board is also public, but 
separate from the Trust and is responsible for the 
operations and “the direction of BBC editorial and 
creative output in line with the framework set by 
the Trust.”68 

Germany’s publicly funded foreign broadcasting 
corporation Deutsche Welle is a self-governing 
institution and is “not subject to state supervision,” 
according to its governing statute.69 DW has a dual 
board structure similar to the BBC’s, with a seven-
member Administrative Board and a seven-member 
Broadcasting Board.70 Unlike the BBC, Germany’s 
DW is financed with annual budgetary allocations 
based on a four-year task plan prepared by DW.71

Unlike BBC and DW, the corporate structure of RT is 
designed to obscure who controls its management 
and sets editorial policy, suggesting that the 
Kremlin likely exercises control. RT has not publicly 

An armed pro-Russian separatist stands on part of the wreckage of the Malaysia Airlines Boeing 777 plane 
after it crashed in the Donetsk region, July 17, 2014. Photo credit: Maxim Zmeyev/Reuters.



AGENT OF INFLUENCE

10 ATLANTIC COUNCIL

put forth the composition of its board or any other 
public and/or independent body that participates 
in managerial or editorial decisions.72 RT claims to 
be editorially independent from the government, 
though it does not disclose its editorial standards, 
nor does it describe the measures it takes to ensure 
a diversity of opinions. It reports annually to the 
Ministry of Press on its expenditures,73 but makes 
public neither its annual reports, nor its financial 
statements and audit reports. 

“Russia continually sought to diminish 
and undermine our trust in the 
American media, like blurring our faith 
in what is true and what is not. Russian 
propaganda outlets like RT and Sputnik 
successfully produced and peddled 
disinformation to American audiences 
in pursuit of Moscow’s preferred 
outcome. This Russian propaganda on 
steroids was designed to poison the 
national conversation in America.”iii

Sen. Mark Warner (D-VA)

It is not uncommon for foreign media organizations 
to be registered as agents of foreign principals. 
During the Cold War, the largest Soviet news 
agency, TASS, had its New York bureau registered 
as a foreign agent under FARA; other Soviet media 
also had their US correspondents registered as 
agents.74 Most recently, in 2003–2005, RT’s founder 
RIA Novosti was registered as a foreign principal 
represented by several subsequently serving 

agents. Today, several foreign media outlets from 
China, Japan, and South Korea are registered with 
the FARA Unit at the DOJ.75 Therefore, there is an 
established precedent for media organizations to 
be registered as agents.

Whether RT Engages in “Political 
Activities”
FARA requires proving that the agent of a 
foreign principal engages in “political activities 
for or in interest of such foreign principal.”76 
RT’s engagement in political activities is clearly 
demonstrated by its coverage intended to influence 
the US government and public during the 2016 
elections. The US Intelligence Report found that 
Russia used RT as part of its influence efforts to 
denigrate Hillary Clinton, because its coverage of 
Secretary Clinton throughout the US presidential 
campaign was consistently negative, focused on 
her leaked e-mails, and accused her of corruption, 
poor health, and ties to Islamic extremists.77 Some 
Russian officials echoed the RT campaign and 
claimed that Secretary Clinton’s election could lead 
to a war between the United States and Russia. 
At the same time, RT made increasingly favorable 
comments about now-President Donald Trump.78 

It remains to be investigated whether Russia’s 
attempt to influence the US elections were effective 
and to what extent. FARA, however, does not require 
proof that an agent’s engagement in political 
activities brought about any change in US domestic 
or foreign policies. 

RT’s Coverage of the MH17 Flight Downing in Eastern Ukraine 

The downing of Malaysia Airlines flight MH17 in 2014, in which the Russian government was implicated, 
caused Russia to unfold a multifaceted campaign targeting the credibility of the international 
investigation and the validity of its findings. RT aired a documentary showing that a Ukrainian SU-25—a 
low-altitude ground attack aircraft—could have, in fact, downed MH17. RT repeatedly invited Russian 
military experts to comment that the plane’s debris had damage consistent with damage caused by air-
to-air missiles.1 It also frequently broadcasted an alternative version by Almaz-Antey, a Russian state-
owned missile manufacturer, that MH17 had been brought down by a Buk missile fired from Ukrainian 
government-held territory.2  

On September 28, 2016, the Dutch-led Joint Investigation Team (JIT) announced that the MH17 flight 
was brought down by a missile from a missile launcher brought from Russia. RT presented the findings 
of the JIT report as “biased” and “politically motivated”—consistent with the Kremlin’s view on the 
MH17 inquiry.3 The Kremlin used the same arguments to refute that Russia could have any responsibility 
for the crash.

1 	 See, e.g., “Could SU-25 Fighter Jet Down a Boeing? Former Pilots Speak Out on MH17 Claims,” RT, March 11, 2015, http://www.
rt.com/news/239881-mh17-ukraine-fighter-jet/.

2 	 Nimmo, supra note 99. 
3 	 RT’s headlines following the release of the JIT’s preliminary findings include “Buk missile producer: JIT probe lacks tech proof, 

experiments showed MH17 downed from Kiev-held area,” “MH17 int’l probe’s only sources are Ukrainian intel & internet - 
Russian MoD,” “Solid facts? 5 flaws that raise doubt over int’l MH17 criminal probe,” “Plane politics: MH17 ‘truth’ enforcers and 
the New McCarthyism.” See https://www.rt.com/search?q=almaz+antey+mh17. 



AGENT OF INFLUENCE

11ATLANTIC COUNCIL

The vast majority of foreign media organizations, 
even state-owned, operate in the United States 
legally without having to register as agents. The act 
specifically excludes “any news or press service” 
engaged in any “bona fide news or journalistic 
activities,” so long as it is at least 80 percent 
beneficially owned by citizens of the United States 
and “not owned, directed, supervised, controlled, 
subsidized, or financed, and none of its policies are 
determined by any foreign principal.”79 

RT most likely would not qualify to be exempt from 
registration as a bona fide media organization. First, 
the entity that operates RT, ANO TV-Novosti, is 
established under the laws of Russia and is subject to 
Russian jurisdiction. Second, it is formed by non-US 
entities and has as its officers and directors non-US 
citizens. Third, as described above, it is 100 percent 
owned, controlled, and supervised by a state-owned 
entity, MIA Rossiya Segodnya (or RIA Novosti), 
financed directly through budgetary allocations and 

99 percent subsidized by the Russian government. 
Moreover, to claim the exemption, RT would need to 
disclose its beneficial ownership structure, identify 
its supervisory board members or other persons 
with control, provide detailed financial reports, 
and produce evidence demonstrating its editorial 
independence—for example, balanced coverage 
and diversity of opinion, including positions adverse 
to the government’s viewpoint. Compared to this 
disclosure, registration may seem a lesser burden, 
especially since disclosure does not automatically 
grant the exemption.

FARA registration means that RT would need to 
conspicuously label its information as “distributed 
by an agent on behalf of the foreign principal” and 
include these statements on its website, social media 
accounts, and in all broadcasts.80 Such disclosure 
would be adequate and warranted to alert the US 
public about the origin of RT’s information. 

Could RT Rely on a Bona Fide 
Media Exclusion?



AGENT OF INFLUENCE

12 ATLANTIC COUNCIL

Does FARA Registration Violate 
Freedom of Speech?
If the United States were to enforce FARA 
against RT, Russia would likely respond with high-
profile allegations of double standards in the US 
commitment to freedom of speech.81 RT might 
also bring a lawsuit in the US courts challenging 
the registration requirement. In public and in court, 
RT would claim that the US government fears RT’s 
popularity and influence as an alternative to the 
mainstream media, and therefore seeks to silence 
the news organization.82 However, these are not 
good reasons to avoid enforcement of registration 
and compelling disclosure. 

RT’s First Amendment arguments are likely to 
be dismissed. FARA’s constitutionality is “well-
settled,”83 since multiple constitutional challenges 
during its almost eighty-year history have been 
rebuffed at every level of the federal court system, 
including at the Supreme Court.84 Even though 
the Supreme Court has considerably expanded 
First Amendment protections since the previous 
constitutional challenge in 1987,85 FARA should 
withstand contemporary scrutiny. 

RT would likely argue that FARA discriminates 
against foreign media organizations engaged 
in political speech on the basis of their identity 
in “attempts to disfavor certain subjects or 
viewpoints.”86 Specifically, under Citizens United 
“the Government may not, under the First 
Amendment, suppress political speech on the basis 
of the speaker’s corporate identity.”87 Nevertheless, 
RT’s claim is not likely to succeed. 

As a general matter, the First Amendment means 
that government has no power to restrict expression 
because of its message, ideas, subject matter, or 
content.88 However, this principle is not absolute.89 
Laws burdening political speech are subject to strict 
scrutiny, which requires the government to prove 
that the restriction “furthers a compelling interest 
and is narrowly tailored to achieve that interest.”90 
Under this standard, a statute is consistent with 
the Constitution only if it is necessary to achieve 
a compelling government purpose and does not 
burden other constitutionally protected speech.91 

If the government presents sufficient evidence that 
RT meets FARA standards for “an agent of a foreign 
principal,” it would demonstrate a compelling 
government interest to “protect the national 

defense, internal security, and foreign relations of 
the United States,” as FARA is expressly designed to 
do.92 Even if courts find that compelled registration 
could chill speech, it is clear that FARA applies only 
to agents of foreign principals, but not to persons 
who independently express similar views.93 Thus, 
the First Amendment will be “served through 
the notification of the public of the effect of this 
evidence.”94

As a disclosure statute, FARA does not restrict 
speech or create any impediment for an agent to 
continue advancing the interests of its foreign 
principal, engage with its audience, distribute 
information, or participate in public debate.95 This 
is different from Citizens United holding that the 
prohibition on corporate independent expenditures 
for advocating for or against an election candidate is 
a ban on speech.96 FARA applies “equally to agents 
of friendly, neutral, and unfriendly governments,”97 
regardless of the content of their message or views 
they express. If statutory requirements for “direction 
or control” and intent to influence “domestic 
or foreign policies of the United States” are 
satisfied, the registration requirement is triggered 
automatically, regardless which country’s interests 
an agent is advancing. Therefore, RT’s claims of 
viewpoint discrimination and attempts to chill free 
speech would likely be dismissed.

Would Russia Retaliate if RT Is 
Compelled to Register as Foreign 
Agent?
Any legal action against RT would probably trigger 
threats of retaliation against US government-funded 
Radio Free Europe / Radio Liberty (RFE/RL) and 
Voice of America (VOA).98 With that in mind, the 
US government should consider the reality of how 
the Russian Federation already treats RFE/RL and 
VOA—blocking both organizations from television 
and radio. Matt Armstrong, a member of the 
Broadcasting Board of Governors in 2013-2017, the 
US government agency that oversees RFE/RL and 
VOA, has stated that:

[Russian] stations that did carry VOA and 
RFE/RL programming were threatened by the 
government. Worse, in Russia and Russian-
controlled areas, such as Crimea, VOA and 
RFE/RL’s journalists face physical intimidation 
at home and at work, and they are often 

Freedom of Speech and Possibility 
of Retaliation



AGENT OF INFLUENCE

13ATLANTIC COUNCIL

prevented from covering events, including in 
Moscow.99

In contrast, RT can operate in the United States 
without restriction, including enjoying unfettered 
access to cable networks, entering into agreements 
with any provider, freely establishing offices 

anywhere in the country, and hiring anyone who 
wants to work for RT.100 Compelling RT to register 
under FARA will not affect its ability to continue 
working in the United States, conduct broadcasting 
from its Washington, DC studio, or in any way restrict 
its right to operate as it did prior to registration. 

Photo credit: Jürg Vollmer/Flickr. 



AGENT OF INFLUENCE

14 ATLANTIC COUNCIL

While FARA provides tools to expose RT as an 
agent of a foreign principal, the fact that RT has 
not yet registered may be indicative of gaps in 
the  administration and enforcement of the act. 
Such gaps were highlighted by the DOJ’s Office of 
the Inspector General in the Audit of the National 
Security Division’s Enforcement and Administration 
of the Foreign Agents Registration Act (OIG 
Report).101 The OIG Report emphasized a number 
of deficiencies in the DOJ’s administration of the 
act, including the lack of a comprehensive FARA 
enforcement strategy, poor control and oversight 
of FARA registration, and the infrequency of 
enforcement actions. The RT case demonstrates 
a compelling example of these shortcomings and 
highlights the need for DOJ and, where needed, 
Congress to modernize how the DOJ administers 
and enforces FARA.102

According to the OIG Report, the DOJ’s FARA 
Unit stated that it needs civil investigative demand 
authority (CID) in order to identify foreign agents 
who knowingly or unknowingly fail to register. Such 
authority would allow the FARA Unit to “compel 
the production of records, or response to written 
interrogatories or oral testimony concerning such 
records.”103 FARA administrators currently have no 
such power.104 

Concerned about the US Intelligence Report’s  
findings of Russia’s influence in the 2016  
elections,105 Senator Jeanne Shaheen of New 
Hampshire as well as Representative David Cicilline 
of Rhode Island and Representative Matthew Gaetz 
of Florida introduced respective versions of the 
Foreign Agents Registration Modernization and 
Enforcement Act to grant CID authority the DOJ’s 
FARA Unit.106 Under the proposed reform, CID power 
would be similar to subpoena duces tecum used 
in grand jury investigations and could be used  to 
compel the production of documents “whenever 
the Attorney General has reason to believe” that 
registration under the act is required.107 Such power 
would enable the DOJ to investigate suspected 
violators more aggressively; discover documentary 
evidence of foreign direction or control; and uncover 
secret arrangements between foreign principals 
and think tanks, nongovernmental organizations, 
grass roots organizations, organizations operating 
on university campuses, and foreign state-funded 
media outlets operating in the United States.108 If 
passed, the CID authority would allow the DOJ’s 

FARA Unit to request documents from RT to expose 
its organizational structure, identify its supervisory 
board members, and reveal financial expenditures 
and contractual arrangements. The FARA Unit could 
then decide whether to initiate a civil or criminal 
proceeding. 

To bring the law in line with modern technology 
and advocacy practices, FARA reform should 
be more expansive. The FARA Unit requested 
that CID authority should include not only power 
to compel the production of records, but also 
obtain responses to written interrogatories or oral 
testimony.109 Given how inherently challenging it 
could be to prove “direction or control” by a foreign 
principal, the ability of the DOJ to compel witness 
testimony in FARA enforcement actions is very 
important. With the expanded CID authority, the 
DOJ could compel RT and its US counterparts to 
disclose their contractual arrangements. But, to 
uncover the extent of a foreign principal’s direction 
or control, the CID authority should include the 
power to compel witness testimony. The authority 
to subpoena individuals to appear and testify under 
oath would allow the DOJ to investigate both 
compliance with the disclosure requirements and 
agents’ relationships with their principals.

FARA provisions that exempt persons from 
registering under the act pose another significant 
challenge to the DOJ’s enforcement.110 Some industry 
participants observed that these exemptions are 
“poorly defined” and the FARA Unit has issued few 
regulations or advisory guidance interpreting them.111 
In particular, the Lobbying Disclosure Act of 1995 
(LDA) created a carve-out for foreign commercial 
interests (which could be hard to distinguish from 
government interests) and allowed them to register 
as lobbyists, rather than as foreign agents under 
FARA, and thus minimize disclosure obligations.112 

To ensure that the current exemption system does 
not inhibit FARA enforcement, Congress could 
amend FARA to establish an affirmative duty on 
possible FARA agents to inform the DOJ if they 
intend to rely on a particular exemption113 and 
present sufficient evidence that the exemption 
applies. Lobbyists representing foreign interests 
who rely on the LDA exemption should make 
additional disclosures that they indeed represent 
foreign commercial rather than government or 
political interests. The notification would inform the 
DOJ of the agent’s existence and allow the DOJ to 

The RT Case Demonstrates Need for 
FARA Modernization and Reform



AGENT OF INFLUENCE

15ATLANTIC COUNCIL

compel additional disclosure via CID, if warranted 
by the evidence. So, for example, if RT intended 
to rely on a bona fide media exclusion, it would be 
required to notify the DOJ of its intent to do so and 
make disclosures confirming that it is indeed a bona 
fide media organization. 

FARA could also be reformed by enabling the DOJ 
to impose civil penalties for failing to register—or 
for late, incomplete, or inaccurate filings—against 
agents who knew or should have known that 
they needed to register. Most FARA violations are 
inadvertent because FARA applies broadly and does 
not have de minimis thresholds to trigger violations. 
For that reason, the DOJ typically provides the 
individual or entity a notice and opportunity to 
rectify the failure to register. But some agents 
acting on behalf of foreign principals intentionally 
operate in a way to avoid FARA triggers. Therefore, 
civil fines should be determined based on the 
nature of violations, take into account the agent’s 

intent, and be proportionate to the expenditures 
and compensation. The penalties should apply 
retroactively to maximize incentives for compliance.

In addition to granting the FARA Unit full CID 
authority, imposing affirmative notification 
requirement for use of exemptions, and allowing 
for civil fines for noncompliance, Congress should 
increase funding to modernize FARA administration 
and enforcement, improve the record-keeping 
system, and facilitate users’ access to disclosure 
materials. The internet database that the DOJ uses 
today to house current and historical data on FARA 
registrants needs to be more comprehensive and 
include all informational materials submitted by 
all registrants at all times. Making this data more 
easily available would enable civil society groups 
and other interested stakeholders to identify the 
information distributed by foreign agents and alert 
the public of their activities.

Photo credit: Peter Eimon/Flickr.



AGENT OF INFLUENCE

16 ATLANTIC COUNCIL

The Foreign Agents Registration Act of 1938 was 
adopted in response to what Congress regarded as 
an information war against the American people. 
Despite the desire to protect the public from 
conversion, confusion, and deceit, Congress did 
not restrain the adversary’s attempts to distribute 
information. Instead, it required the speakers to 
identify themselves and disclose the nature of their 
activities, in order to enable the public to better 
judge the truthfulness of their materials. 

At a minimum, RT’s activities warrant a thorough 
investigation by the Department of Justice. Strong 
evidence supports a conclusion that Russia’s RT 
is owned, controlled, and financed by the Russian 
state. RT does not present evidence to support that 
it is a bona fide media organization, which should 
be excluded from registration. Instead, RT advances 

Russia’s interests abroad and uses communication 
channels to influence US domestic and foreign 
policy. If RT fails to respond to a DOJ inquiry or to 
present ample evidence that it should be exempt, 
an enforcement action should follow. 

The registration “as agent of foreign principal” 
would not infringe on RT’s freedom of speech, 
because RT would be able to continue operating 
in the US without restriction. Rather, the disclosure 
would serve the First Amendment by supplementing 
information about the agent and ensuring that the 
public is not misled that it represents a disinterested 
source. Recently introduced reforms and other 
reform initiatives can modernize the statute and 
make it more effective in bringing “the spotlight 
of pitiless publicity”114 to the attempts of foreign 
powers to undermine and discredit democracy.

Conclusion



AGENT OF INFLUENCE

17ATLANTIC COUNCIL

For Congress to Amend FARA

•	 Grant the DOJ National Security Division civil investigative demand authority to compel production 
of records from potential and current registrants and obtain responses to written interrogatories and 
oral testimony. 

•	 Create an affirmative duty for persons whose activities trigger registration requirement to inform 
the DOJ that they intend to rely on a particular exemption and present sufficient evidence that the 
exemption applies.

•	 Require lobbyists representing foreign interests and registered under the Lobbying Disclosure Act to 
make additional disclosures confirming that they represent foreign commercial rather than government 
or political interests, particularly with respect to interests of foreign government-owned, financed, or 
subsidized entities.

•	 Impose civil penalties for failure to register—or for late, incomplete, or inaccurate filings—against 
agents who knew or should have known that they needed to register.

•	 Require electronic filing of informational materials and disclosure of all materials distributed by foreign 
agents, including written communications with US officials, candidates for office or their staff, and 
make all informational materials publicly available. 

•	 Update the definition of “information materials” and labeling requirements to account for modern 
technology, internet, and social media as means of conveying informational materials.

For the Department of Justice

•	 Perform an assessment of current statutory exemptions from registration and reporting and consider 
issuing interpretative guidelines or making FARA advisory opinions publicly available as an information 
resource. 

•	 Increase oversight and enforcement of FARA to ensure better compliance.

•	 Improve the timeliness and completeness of registrant submissions, send delinquency notices, and 
develop policies to follow up on them. 

•	 Modernize record-keeping system and facilitate users’ access to disclosure materials, including 
historical data and all informational materials submitted by all registrants at all time.

•	 Implement recommendations in the 2016 Audit Report on the National Security Division’s Enforcement 
and Administration of FARA by the Office of Inspector General. 

Recommendations for Amending 
FARA and Improving Enforcement



AGENT OF INFLUENCE

18 ATLANTIC COUNCIL

1	 Parts of this paper were previously published by the 
author in “US Should Require Russia’s RT to Register as 
Foreign Agent,” UkraineAlert, January 13, 2017, http://www.
atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/the-us-should-
require-russia-s-rt-to-register-as-foreign-agent. 

2	 National Intelligence Council, Intelligent Community 
Assessment: Assessing Russian Activities and Intentions 
in Recent US Elections, ICA 17-01D at 2, January 6, 2017, 
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf 
(hereafter US Intelligence Report).

3	 US Intelligence Report, 3.

4	 US Intelligence Report, 1.

5	 Elena Postnikova, “US Should Require Russia’s RT to 
Register as Foreign Agent.”

6	 Foreign Agents Registration Modernization and Enforcement 
Act, S.625, 115th Cong., https://www.congress.gov/bill/115th-
congress/senate-bill/625/text?format=txt.

7	 Definitions, 22 U.S.C. § 611. The act identifies “an agent of 
a foreign principal” as “any person who acts as an agent, 
representative, employee, or servant, or any person who 
acts in any other capacity at the order, request, or under 
the direction or control, of a foreign principal.” Such person 
could be a “public relations counsel, publicity agent, 
information-service employee or political consultant” 
engaging in “political activities” in the interests of a foreign 
principal or representing the interests of a foreign principal 
before any agency or official of the US government. The act 
defines “foreign principal” as “a government of a foreign 
country,” “a person outside of the United States,” or “a 
partnership, association, corporation” organized under the 
laws of a foreign country.  

8	 Registration Statement, 22 U.S.C. § 612.

9	 Definitions, 22 U.S.C. § 611(d). For a media organization to 
be deemed not an agent of a foreign principal, it must be (1) 
organized under the laws of the United States or be subject 
to US jurisdiction, (2) be at least 80 percent beneficially 
owned by, and have as its officers and directors, US citizens, 
and (3) not be “owned, directed, supervised, controlled, 
subsidized, or financed,” or have any of “its policies 
determined” by a foreign principal.

10	 Filing and Labeling of Political Propaganda, 22 U.S.C. 
§ 614(b). The FARA Unit recommends including the 
following statement: “This material is distributed by (name 
of registrant) on behalf of (name of foreign principal). 
Additional information is available at the Department of 
Justice, Washington, DC.” FARA FAQs, What Are the Filing, 
Labeling Requirements for Information Materials?, https://
www.fara.gov/fara-faq.html. Such statement must be 
included on the website of the organization, in its social 
media sites, and all other media used as instruments to 
disseminate informational materials. Informational materials 
that are televised or broadcast must be introduced by a 
statement which is “reasonably adopted to convey to the 
viewers or listeners thereof such information as is required” 
by the act. 28 C.F.R. § 5.402(d).

11	 Enforcement and Penalties, 22 U.S.C. § 618.

12	 Office of Inspector Gen., Audit of the National Security 
Division’s Enforcement and Administration of the Foreign 
Agents Registration Act, US Dep’t of Justice, September 
2016, https://oig.justice.gov/reports/2016/a1624.pdf 
(hereafter OIG Report).

13	 National Security Division, US Department of Justice, FARA 
Quick Search, accessed June 15, 2017, https://www.fara.gov/
quick-search.html; Report of the Attorney General to the 
Congress of the United States on the Administration of the 
Foreign Agents Registration Act of 1938, as amended for the 
six months ending December 31, 2016, available at https://
www.fara.gov/reports/FARA_DEC_2016.pdf. The Podesta 
Group consults the governments of Azerbaijan, India, Iraq, 
Saudi Arabia, among others, on relevant US policy issues 
and maintains relations with member of Congress, executive 
branch officials, press, and NGOs.  For example, the law firm 
Akin, Gump, Strauss, Hauer & Feld, LLP is a registered agent 
for Canada, Japan, and the United Arab Emirates, among 
others, on trade and other issues impacting US relations 
with these countries. PR firms like APCO Worldwide register 
to represent foreign principals on media relations and 
strategic communications to promote positive relations with 
the United States. 

14	 The purpose of the committee was to investigate “(1) the 
extent, character, and objects of un-American propaganda 
activities in the United States, (2) the diffusion within the 
United States of subversive and un-American propaganda 
that is instigated from foreign countries or of a domestic 
origin and attacks the principle of the form of government 
as guaranteed by our Constitution, and (3) all other 
questions in relation thereto that would aid Congress in any 
necessary remedial legislation.” The hearings were held from 
the third session of the 75th Congress through the second 
session of the 78th Congress. http://onlinebooks.library.
upenn.edu/webbin/metabook?id=diescommittee. The House 
of Representatives report accompanying FARA stated: 

	 “Incontrovertible evidence has been submitted to prove that 
there are many persons in the United States representing 
foreign governments or foreign political groups, who are 
supplied by such foreign agencies with funds and other 
materials to foster un-American activities, and to influence 
the external and internal policies of this country, thereby 
violating both the letter and the spirit of international 
law, as well as the democratic basis of our own American 
institutions of government.” 

	 H.R. Rep. No. 75-1381 (1937).

15	 Meese v. Keene, 481 U.S. 465 (1987) (citing 56 Stat. 248-49). 
See also Attorney Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 684 F.2d 
928 (D.C. Cir. 1982) (“The purpose of the Act is to protect 
the interests of the United States by requiring complete 
public disclosure by persons acting for or in the interests 
of foreign principals where their activities are political in 
nature.”).

16	 For example, even free speech absolutist Justice Hugo Black 
argued that FARA did not violate the First Amendment. In 
Viereck v. United States, the Court dismissed FARA charges 
against the Nazi propagandist George Sylvester Viereck 
on grounds of statutory interpretation and prosecutorial 
misconduct. Viereck v. United States, 318 U.S. 236, 237-49 
(1943). However, Justice Black dissented.  After concluding 
the majority had misinterpreted the statute, Justice Black 
reached the question of FARA’s constitutionality. He wrote 

Endnotes



AGENT OF INFLUENCE

19ATLANTIC COUNCIL

that FARA was based on the “fundamental constitutional 
principle that our people, adequately informed, may be 
trusted to distinguish between the true and the false.” He 
further emphasized that the act “implements rather than 
detracts from the prized freedoms guaranteed by the 
First Amendment” when it requires “to label information 
of foreign origin so that hearers and readers may not be 
deceived by the belief that the information comes from a 
disinterested source. Id. at 251 (Black, J., dissenting).  

17	 Special Committee on Un-American Activities, Investigation 
of Un-American Propaganda Activities in the United States, 
H. Res. 282, 78th Cong. 1st sess., 1944, available at https://
archive.org/details/investigationofu194315unit. 

18	 Investigation of Un-American Propaganda Activities in the 
United States, H. Res. 282, 78th Cong. 1st Sess., 1944.

19	 In March 1941, the Department of Justice indicted a German 
propaganda agent Manfred Zapp for not registering as a 
foreign agent and shut down the Transocean News Service 
agency. Ibid. at 19-21. Next, the DOJ targeted George 
Sylvester Viereck, a German-American poet, commentator 
and publisher who was convicted for failure to fully disclose 
the nature of his business concerning his efforts to distribute 
Nazi propaganda through press, radio, and book publishing. 
Viereck v. United States, 318 U.S. 236 (1943).

20	 “Fact vs Fiction,” RT International, accessed June 15, 2017, 
https://www.rt.com/facts-vs-fiction. RT concedes that it 
is funded by the Russian government and mentions on 
its website the amount funding it receives from the state; 
“About RT,” RT International, accessed June 15, 2017, https://
www.rt.com/about-us/. However, the actual size of RT’s 
audience and its popularity could not be independently 
verified, and the network is often accused of lying about its 
audience and influence. Katie Zavadski, “Putin’s Propaganda 
TV Lies About Its Popularity,” Daily Beast, September 17, 
2015, http://www.thedailybeast.com/articles/2015/09/17/
putin-s-propaganda-tv-lies-about-ratings.html.

21	 Ibid. 

22	 Extract from the United States Register or Legal Entities for 
ANO TV-Novosti, Mar. 20, 2017 [in Russian]. ANO TV-Novosti 
is a legal entity that operates RT, therefore in this paper 
“RT” and “ANO TV-Novosti” are used interchangeably unless 
otherwise distinguished.

23	 Julia Ioffe, “What Is Russia Today? The Kremlin’s propaganda 
outlet has an identity crisis,” Columbia Journalism Review, 
Sept-Oct 2010, http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_
today.php.

24	 RT claims that its mission is “to provide an alternative 
perspective on major global events,” and acquaints an 
international audience with the Russian viewpoint. It intends 
“to provide people with more answers to more questions,” 
to examine world events from different point or points of 
view and to encourage people to keep questioning more. 
“About RT,” https://www.rt.com/about-us/.

25	 Criticizing the lack of diversity of views in the West, 
Ms. Simonyan said that, “News coverage is merely 
indistinguishable among commercial broadcasters such as 
CNN, MSNBC, FOX, Bloomberg, SkyNews from each other 
and from the coverage by state funded media, as well as the 
majority of US and European newspapers, magazines, and 
online publications.” “RT’s 2016 budget announced, down 
from 2015, MSM too stumped to spin?,” RT, https://www.
rt.com/op-edge/318181-rt-budget-down-msm/. 

26	 Max Seddon, “Lunch with the FT: Kremlin media star 
Margarita Simonyan, The Kremlin media star on the world 
according to Russia,” Financial Times, July 29, 2016, 
https://www.ft.com/content/7987e5c2-54b0-11e6-9664-

e0bdc13c3bef (“The initial idea was to make a channel only 
about Russia,” Simonyan explains of the network’s inception 
in 2005. “It became clear very quickly that this idea was 
doomed to failure.”). 

27	 Matthew Bodner, “Welcome to The Machine: Inside the 
Secretive World of RT,” Moscow Times, June 1, 2007, https://
themoscowtimes.com/articles/welcome-to-the-machine-
inside-the-secretive-world-of-rt-58132.

28	 Liz Wahl, “Discrediting the West – An insider’s view on 
Russia’s RT,” StopFake.Org, March 8, 2016, http://www.
stopfake.org/en/tag/liz-wahl/ (“[M]y experience as an RT 
reporter and anchor was that RT’s main goal is not to seek 
truth and report it. Rather, the aim is to create confusion 
and sow distrust in Western governments and institutions by 
reporting anything which seems to discredit the West, and 
ignoring anything which is to its credit.”).

29	 In 2013, Mr. Yazlovsky pleaded guilty to tax fraud he 
committed with the use of the RTTV entities and 
subsequently served one year prison term, followed by 
supervised release and a fine. In his guilty plea, Yazlovsky 
stipulated that he “owned and controlled two domestic 
entities: RTTV America, Inc. and RTTV Studios, LLC.” Guilty 
Plea – Statement of Facts, USA v. Iazlovsky, Docket No. 
2:13-cr-00344 (C.D. Cal. May 16, 2013) (hereafter Yazlovsky’s 
Guilty Plea).

30	 Ibid.

31	 Orbis company reports for RTTV America, Inc. and RTTV 
America, LLC., accessed on November 14, 2016.

32	 Ibid. Both entities engage in “motion picture, video and 
television programme [sic] production activities.”

33	 Commenting on Mr. Yazlovsky’s arrest and guilty plea 
(Yazlovsky’s Guilty Plea, supra note 29), RT America 
business manager Roman Tokman told The Washington Free 
Beacon, “RTTV America, Inc. is a video production company 
providing services such as video content, transmission, crew 
services and studio facilities. It is a District of Columbia 
corporation. These services are sold to a company in Russia 
that runs RT including the RT America channel.” Alana 
Goodman, “Russia Today President Facing Prison for Tax 
Fraud: Alexei Iazlovsky pleaded guilty to tax fraud last July,” 
Washington Free Beacon, April 1, 2014, http://freebeacon.
com/national-security/russia-today-president-facing-prison-
for-tax-fraud/.

34	 Ibid. (“RT America business manager Roman Tokman told 
the Washington Free Beacon that the RT America news 
channel is unrelated to RTTV America, Inc.”).

35	 “RT: NatWest Denies Shutting Accounts of Russian TV 
Channel,” BBC, Oct. 18, 2016, http://www.bbc.com/news/
world-europe-37697474.

36	 Definitions, 22 U.S.C. § 611(c)(1). The Department of Justice 
identifies the difficulties of proving “direction and control” 
by foreign principal as one of the major challenges in 
the act’s enforcement. However, the DC District Court in 
Irish People, Inc. noted that it is not necessary to show 
that principal both directs and controls agent, since “the 
requirements of statute are stated in disjunctive.” Attorney 
Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 595 F. Supp. 114, 117 (D.D.C. 
1984), aff’d in part, rev’d in part, 796 F.2d 520 (D.C. Cir. 
1986).

37	 “Margarita Simonyan about Julian Assange, Pussy Riot and 
the State Department. Full version,” interview by Tikhon 
Dzyadko, TV Rain, July 11, 2012, https://tvrain.ru/teleshow/
harddaysnight/margarita_simonjan_o_dzhuliane_assanzhe_
pussy_riot_i_gosdepe_polnaja_versija-327931/.



AGENT OF INFLUENCE

20 ATLANTIC COUNCIL

38	 Russian Federal Law No. 7-FZ on Non-Commercial 
Organizations, January 12, 1996, Section 10. (in Russian.) For 
example, the Winter Olympic Games held in Sochi in 2014 
was an autonomous nonprofit organization with a publicly 
disclosed supervisory board. See “Organizing Committee 
Sochi 2014,” Wikipedia, accessed April 17, 2017, https://goo.
gl/aGxiA2.

39	 Russian Federal Law No. 7-FZ on Non-Commercial 
Organizations, January 12, 1996, Section 10. 

40	 Ibid. 

41	 The Russian word “надзор” can be translated as “control” or 
“oversight.”

42	 Ibid. The Russian Constitutional Court, analogous with 
our Supreme Court, held that control of an autonomous 
nonprofit can be exercised “directly by the founder, or by 
a specially created control body (advisory or supervisory 
board, audit commission), with the use of different types of 
reporting, including public reporting.”

43	 Order by President of Russian Federation on Measures on 
Increasing Effectiveness of State Media, No. 894, December 
9, 2013, Section 3 (in Russian). The decree mandated that 
RIA Novosti be liquidated and all its subsidiaries, along with 
their assets, be transferred to Russia Today. The decree 
provided that the main purpose of Russia Today, a new 
parent organization for RT, shall be to “highlight abroad the 
state policy and public life of the Russian Federation,” and, 
among other things, to “secure the national interests of the 
Russian Federation in the information field.” See Charter 
of the Russia Today, Section 2.1 (in Russian), available for 
download at http://www.fapmc.ru/rospechat/rospechat/lwr/
unitar/item130.html.

44	 US Intelligence Report, 4. 

45	 Mr. Kiselev is a conservative news anchor and devoted 
Putin loyalist with extreme anti-Western views that echo 
the Kremlin’s foreign policy goals, which he helps explain 
domestically. For example, in response to the US threat 
to impose sanctions when Russia invaded Crimea, Mr. 
Kiselev issued a stark warning in his weekly show that 
“Russia is the only country in the world that is realistically 
capable of turning the United States into radioactive 
ash.” Lidia Kelly, “Russia can turn US to radioactive ash - 
Kremlin-backed journalist,” Reuters, March 16, 2014, http://
www.reuters.com/article/ukraine-crisis-russia-kiselyov-
idUSL6N0MD0P920140316.

46	 Supra note 43.

47	 ANO TV-Novosti Charter, Section 5.1, dated March 30, 2005, 
last amended on February 5, 2014 (in Russian).

48	 Matthew Bodner, “Welcome to The Machine: Inside the 
Secretive World of RT,” Moscow Times, June 1, 2007, https://
themoscowtimes.com/articles/welcome-to-the-machine-
inside-the-secretive-world-of-rt-58132 (quoting Ben Nimmo 
of the Atlantic Council’s Digital Forensic Lab that, “[RT] 
claims to be impartial, but it’s had more programs found 
guilty of partiality [by the U.K.’s Ofcom media regulator] 
than any other broadcaster in the U.K. since 2014.”).

49	 Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 288, September 25, 
2015, https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_
file/0017/50507/issue_288.pdf (finding RT’s series of 
reports accusing BBC that it staged chemical attacks in 
Syria materially misleading); Ofcom Broadcast Bulletin, 
Issue 308, July 4, 2016, https://www.ofcom.org.uk/__data/
assets/pdf_file/0019/46621/issue_308.pdf (concluding 
that RT violated “due impartiality rule” reporting on the 
allegation that the Turkish Government was “attacking” 
and committing “genocide” against the Kurdish community 

within southeastern Turkey and providing material support 
to the Islamic State of Iraq and al-Sham.).

50	 Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 288, September 
21, 2015, https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/
pdf_file/0017/50507/issue_288.pdf (finding violations in 
impartiality standards in RT’s coverage of events unfolding 
in eastern Ukraine and in particular, “an alleged policy of 
genocide being carried out, alongside other atrocities, by 
the Ukrainian Government and its military forces against the 
population of eastern Ukraine.”). 

51	 Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 266, November 11, 
2014, https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_
file/0025/47635/obb266.pdf. Ofcom concluded that, “It 
was clear to us that TV Novosti did not adequately reflect 
one key significant view – that of the interim Ukrainian 
Government in response to the various explicit and implicit 
criticisms made of, and in opposition to, it elsewhere in 
the news bulletin. . . . [G]iven the controversial nature of 
[the events] . . . , in our view, the viewpoint of the interim 
Ukrainian Government on the decision of the Russian 
Parliament to approve the use of military forces in Ukraine, 
and on its own policies and actions in relations to what 
was happening in Ukraine, should have been adequately 
reflected, and given due weight.”

52	 Attorney Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 796 F.2d 520, 522 
(D.C. Cir. 1986), citing H.R. Rep. 1470, 89th Cong. 2nd sess., 
1996, 5-6. 

53	 See, e.g., Bodner, “Welcome to The Machine.”

54	 Wahl, “Discrediting the West – An insider’s view on Russia’s 
RT.” 

55	 Ibid. See also Jackie Wattles, “Ex-reporter for Russian news 
agency Sputnik says he was ‘fed’ questions,” CNN June 4, 
2017 (quoting Andrew Finberg, a White House reporter for 
RT’s sister agency Sputnik, that “a key difference between 
Sputnik and other state-backed news organizations like the 
BBC in the U.K. or Al Jazeera in Qatar” is that “the others 
are state-sponsored. Sputnik is state-controlled.” Konstantin 
Goldenzweig, “‘I learned to strike deals with myself’ Former 
TV journalist explains how Russian propaganda works,” 
https://meduza.io/en/feature/2015/06/16/i-learned-
to-strike-deals-with-myself (An account of a Russian 
TV journalist describing how the Kremlin controls the 
newsrooms. Goldenzweig writes that networks daily receive 
instructions from the Presidential Administration on special 
unsigned notecards containing “strong recommendations” 
for coverage of “inconvenient, controversial topics.”).

56	 See, e.g., Bodner, “Welcome to The Machine.”

57	 Steven Erlanger, “What Is RT?,” New York Times, March 8, 
2017, https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/
what-is-rt.html.

58	 “Ministry of Communications: Financing of RT and Russia 
Today Will Be Cut in Half in Dollar Equivalent,” Vedomosti, 
January 16, 2015, http://www.vedomosti.ru/politics/
news/2015/01/16/minkomsvyazi-finansirovanie. 

59	 Zavadski, “Putin’s Propaganda TV.” 

60	 ANO TV-Novosti 2013-2015 reports “On financial 
expenditures and use of other property by nonprofit 
organizations, including those received from foreign 
and international organizations, foreign and stateless 
persons,” available at http://unro.minjust.ru/NKOReports.
aspx (in Russian). In 2016, RT’s total expenditures were 
17,710,636,000 RUB, of which 17,668,310,000 RUB 
or 99.8 percent were state subsidized. In 2015, RT’s 
total expenditures were 17,097,215,000 RUB, of which 



AGENT OF INFLUENCE

21ATLANTIC COUNCIL

17,049,607,000 RUB or 99.7 percent were state subsidized. 
In 2014, RT’s total expenditures were 11,817,986,000 
RUB, of which 11,794,996,000 RUB or 99.8 percent were 
state subsidized. In 2013, RT’s total expenditures were 
12,945,817,000 RUB, of which 12,935,063,000 RUB or 99.9 
percent were state subsidized. 

61	 Michele Amoruso E. Figli v. Fisheries Development 
Corporation, 499 F. Supp. 1074, 1081-82 (S.D.N.Y.1980), 
(citing H.R. Rep. No. 1470, 89th Cong. 2nd sess., 1966, 5-6) 
(corporation which receives financial support from foreign 
principal without being subject to its control and whose 
lobbying efforts benefit a foreign government but are not 
subject to the foreign government’s control is not an agent 
under FARA).

62	 Max Fisher, “In case you weren’t clear on Russia Today’s 
relationship to Moscow, Putin clears it up,” Washington 
Post, June 13, 2013, https://www.washingtonpost.com/news/
worldviews/wp/2013/06/13/in-case-you-werent-clear-
on-russia-todays-relationship-to-moscow-putin-clears-it-
up/?utm_term=.baa6cc892edd.

63	 Margarita Simonyan, “On The Washington Post and fear 
of RT,” RT, November 3, 2015, https://www.rt.com/op-
edge/320636-washington-post-rt-fear/ (“RT, while publicly-
funded, is not state-owned”).

64	 “Inside the BBC—The Licence Fee,” BBC, accessed June 15, 
2017, http://www.bbc.co.uk/aboutthebbc/insidethebbc/
whoweare/licencefee.

65	 James Heath, “Why the licence fee is the best way to fund 
the BBC,” BBC Blog, July 14, 2014, http://www.bbc.co.uk/
blogs/aboutthebbc/entries/9637e45d-c96c-36c6-9e3f-
af141e81cab4.

66	 “BBC Trust,” BBC, accessed June 15, 2017, http://www.bbc.
co.uk/bbctrust/.

67	 Ibid.

68	 Ibid.

69	 Deutsche Welle Act, http://www.dw.com/
downloads/36383966/dwgesetzen.pdf, Sections 1 
(“Deutsche Welle shall have legal capacity and the right 
to be self-governing within the framework of the following 
provisions.”), 61 (“Deutsche Welle shall not be subject to 
state supervision.”) (hereafter DW Act).

70	 DW Act, Section 32. The Broadcasting Board elects DW’s 
General Director and supervises DW’s compliance with 
general program guidelines. The Administrative Board 
“supervises the management of General Director beyond 
the daily programming.” The Broadcasting Board and the 
Administrative Board are the executive bodies of DW, and 
the membership in these bodies is public and mutually 
exclusive.

71	 DW Act, Sections 4A (“Deutsche Welle shall be directly 
responsible for preparing a four-year Task Plan, utilizing 
all information and assessments important to its mission, 
particularly its expertise in foreign affairs. The Task Plan shall 
be updated annually. The plan shall be based on the financial 
outline data provided by the Federal Government insofar 
as they affect Deutsche Welle.”), 4b(7) (“The amount of the 
Federal subsidy for Deutsche Welle shall be determined 
in the annual Federal Budget Act.”). DW provides annual 
financial reports to the government and Federal Auditing 
Office and publishes the reports on its website. See, e.g., 
Deutsche Welle Annual Report, http://www.dw.com/en/
deutsche-welle-annual-report/a-3530526.

72	 The section on Management on RT’s website is limited to 

listing Margarita Simonyan as Editor-in-Chief and Alexey 
Nikolov as Managing director, see https://www.rt.com/
about-us/management/, accessed November 27, 2016. 
Similarly, the section on Management on Russia Today’s 
website, lists only Dmitry Kiselev as General Director and 
Margarita Simonyan as Editor-in-chief, see https://ria.ru/
docs/about/structure.html, accessed November 27, 2016.

73	 “Margarita Simonyan about Julian Assange, Pussy Riot and 
the State Department. Full version,” interviewed by Tikhon 
Dzyadko, TV Rain, July 11, 2012, https://tvrain.ru/teleshow/
harddaysnight/margarita_simonjan_o_dzhuliane_assanzhe_
pussy_riot_i_gosdepe_polnaja_versija-327931/.

74	 For other outlets registered as foreign agents, search at 
https://www.fara.gov/quick-search.html. Other Soviet media 
outlets, including the newspapers Pravda and Izvestiya, news 
agencies RIA and Novosti, Radio Moscow, and Soviet Life 
Magazine had their US correspondents registered as agents. 
In 1995-2001, an opposition (at that time) TV channel NTV, 
operated by Media Most Group, had registered agents.  

75	 Report of the Attorney General to the Congress of the 
United States on the Administration of the Foreign Agents 
Registration Act of 1938, as amended for the six months 
ending June 30, 2015, available at https://www.fara.gov/
reports/FARA_JUN_2015.pdf. Among these entities are 
China’s Hai Tian Development U.S.A., which distributes 
People’s Daily newspaper in the United States; China Daily 
Distribution Corporation, which publishes and distributes 
China Daily newspaper; Japan’s NHK Cosmomedia America, 
Inc., which rebroadcasts Japanese language radio and TV 
programs; and South Korea’s KBS America, Inc., which 
distributes Korean films and rebroadcasts Korean TV 
news programming. However, the Department of Justice 
has waived the requirement to disclose informational 
materials for Japan’s NHK Cosmomedia America, 
Inc. See Supplemental Statement, Exhibit D, April 27, 
2017, https://www.fara.gov/docs/4490-Supplemental-
Statement-20170427-24.pdf.  

76	 Definitions, 22 U.S.C. § 611 (o). A foreign agent engages in 
“political activity” whenever it intends to influence any US 
agency or government official or US public with reference to 
“formulating, adopting, or changing the domestic or foreign 
policies of the United States” or advancing “the political or 
public interests, policies, or relations” of a foreign country.

77	 US Intelligence Report, 4; Elena Postnikova, “US Should 
Require Russia’s RT to Register as Foreign Agent.” See 
also Ben Nimmo, “Understanding the Role of Russian 
Propaganda in the US Election,” Atlantic Council, August 
2016, http://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/
understanding-the-role-of-russian-propaganda-in-the-us-
election (finding that, when covering Clinton’s campaign, RT 
focused on accusations of corruption, lying, and ill health 
against her; accused her of launching a McCarthy-style 
“witch hunt” against Trump; and linked her to the use of 
nuclear weapons in 1945).

78	 Ibid. Ben Nimmo independently concluded that RT’s 
coverage of the Republican Candidate Donald Trump was 
“uncharacteristically balanced.”

79	 Definitions, 22 U.S.C. § 611(d) states: “The term ‘agent of a 
foreign principal’ does not include any news or press service 
or association organized under the laws of the United States 
or of any State or other place subject to the jurisdiction 
of the United States, . . . solely by virtue of any bona fide 
news or journalistic activities, . . . so long as it is at least 
80 per centum beneficially owned by, and its officers and 
directors, if any, are citizens of the United States, and such 
news or press service or association, newspaper, magazine, 
periodical, or other publication, is not owned, directed, 
supervised, controlled, subsidized, or financed, and none of 



AGENT OF INFLUENCE

22 ATLANTIC COUNCIL

its policies are determined by any foreign principal . . . .”

80	 Labeling Informational Materials, 28 C.F.R. § 5.402.

81	 “At war with Russia: EU Parliament approves resolution 
to counter Russian media “propaganda,”” RT, November 
23, 2016, https://www.rt.com/news/367922-eu-resolution-
russian-media/ (“The EU Parliament’s resolution 
demonstrates ‘political degradation’ in regard to the ‘idea 
of democracy’ in the West, Russian President Vladimir Putin 
[commented] on the vote.”).

82	 “Obama administration at war with RT, an alternative media 
source,” RT, November 18, 2016, https://www.rt.com/op-
edge/367402-state-dep/.

83	 Attorney Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 684 F.2d 928, 936 
(D.C. Cir. 1982).

84	 See, e.g., Meese v. Keene, 481 U.S. 465 (1987) (“The statute 
itself neither prohibits nor censors the dissemination of 
advocacy materials by agents of foreign principals.”); 
Viereck v. United States, 318 U.S. 236, 251 (1943) (Black, J., 
dissenting) (“Resting on the fundamental constitutional 
principle that our people, adequately informed, may be 
trusted to distinguish between the true and the false, the 
bill is intended to label information of foreign origin so that 
hearers and readers may not be deceived by the belief that 
the information comes from a disinterested source. Such 
legislation implements rather than detracts from the prized 
freedoms guaranteed by the First Amendment. No strained 
interpretation should frustrate its essential purpose.”); Irish 
People, Inc., 684 F.2d at 936 (D.C. Cir. 1982) (“The Act is 
founded upon the indisputable power of the Government to 
conduct its foreign relations and to provide for the national 
defense and so falls within the inherent regulatory power of 
Congress.”); United States v. Peace Information Center, 97 
F. Supp. 255, 260 (D.D.C. 1951) (“The power over external 
relations of the United States is extensive. It authorizes the 
Federal Government to deal with all phases of this subject. It 
comprizes (sic) not only authority to regulate relations with 
foreign countries, but also to prohibit any disturbance or 
interference with external affairs.”).

85	 See, e.g., United States v. Alvarez, 132 S. Ct 2537 (2012) 
(invalidating the Stolen Valor Act of 2006 and extending 
the First Amendment protection to factually false speech); 
Citizens United v. Fed. Election Comm’n, 558 U.S. 310 (2010) 
(holding that political spending is a form of protected 
speech under the First Amendment, and the government 
may not keep corporations or unions from spending money 
to support or denounce individual candidates in elections); 
Meese v. Keene, 481 U.S. 465 (1987).

86	 Citizens United, 558 U.S. at 312 (“First Amendment stands 
against attempts to disfavor certain subjects or viewpoints, 
and prohibited, too, are restrictions distinguishing among 
different speakers, allowing speech by some but not 
others.”). 

87	 Ibid. at 365. 

88	 Ashcroft v. Am. Civil Liberties Union, 535 U.S. 564, 573 
(2002) (internal citations omitted).

89	 Ibid.

90	 Citizens United, 558 U.S. at 340; Elena Postnikova, “US 
Should Require Russia’s RT to Register as Foreign Agent.”. 
See also Ashcroft v. American Civil Liberties Union, 542 U.S. 
656, 660 (2004) (The Constitution “demands that content-
based restrictions on speech be presumed invalid . . . and 
that the Government bear the burden of showing their 
constitutionality.”)

91	 United States v. Playboy Entm’t Grp., Inc., 529 U.S. 803, 817 
(“If a statute regulates speech based on its content, it must 
be narrowly tailored to promote a compelling Government 
interest.”).

92	 Keene, 481 U.S. at 469 (citing 56 Stat. 248-49). See also 
Attorney Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 684 F.2d 928 (D.C. 
Cir. 1982); United States v. Peace Information Center, 97 F. 
Supp. 255, 260 (D.D.C. 1951) (holding that the government’s 
power to deal with national security challenges comprises 
“the authority to regulate relations with foreign countries, 
and to prohibit any disturbance or interference with external 
affairs”). 

93	 Supra note 51 and accompanying text. 

94	 Attorney Gen. of U.S. v. Irish People, Inc., 595 F. Supp. 114, 121 
(D.D.C. 1984), aff’d in part, rev’d in part, 796 F.2d 520 (D.C. 
Cir. 1986). See also Viereck v. United States, 318 U.S. 236, 251 
(1943) (Black, J., dissenting) (The Act “implements rather 
than detracts from the prized freedoms guaranteed by the 
First Amendment” when it requires “to label information 
of foreign origin so that hearers and readers may not be 
deceived by the belief that the information comes from a 
disinterested source”). 

95	 Ibid. at 481 (“[T]he Act places no burden on protected 
expression.”); United States v. Peace Information Center, 
97 F. Supp. 255 (D.D.C. 1951) (dismissing the refuted First 
Amendment challenge on the grounds that the Act “does 
not regulate expression of ideas” but merely requires 
disclosure).

96	 Citizens United, 558 U.S. at 339. (As a “restriction on the 
amount of money a person or group can spend on political 
communication during a campaign,” that statute “necessarily 
reduces the quantity of expression by restricting the number 
of issues discussed, the depth of their exploration, and the 
size of the audience reached.” citing Buckley v. Valeo, 424 
U.S. 1, 19, (1976) (per curiam)).

97	 Keene, 481 U.S. at 469-70. In Keene, the Supreme Court 
required that three Canadian documentaries acid rains, one 
of which won an Academy Award, were labeled “political 
propaganda.” 

98	 Matthew Armstrong, “A revealing fight with Russia’s RT at 
the State Department,” WarOnTheRocks.Com, November 21, 
2016, http://warontherocks.com/2016/11/a-revealing-fight-
with-russias-rt-at-the-state-department/. On November 
15, 2016, during a press briefing at the State Department, 
the spokesman dismissed RT as a “state-owned outlet” 
that is not “on the same level with [journalists] who are 
representing independent media outlets.” The Russian 
Foreign Ministry immediately asked whether these 
comments were “some new form of segregation? Dividing 
media on an ideological basis?” The Ministry threatened that 
if RT was treated with disrespect, the US journalists in Russia 
would receive similar treatment. 

99	 Ibid.

100	Ibid.

101	 OIG Report. 

102	 Transcript: “Podcast: The National Security Division’s 
Enforcement and Administration of the Foreign Agents 
Registration Act,” September 2016, https://oig.justice.gov/
multimedia/transcripts/podcast-09-07-16.pdf. 

103	 OIG Report, 18-19. 

104	OIG Report, 19. The FARA Unit has identified the lack of 



AGENT OF INFLUENCE

23ATLANTIC COUNCIL

CID authority as its primary enforcement challenge and 
expressed that CID is vital in determining whether FARA 
violations are occurring.

105	Kelsey Sutton & Hadas Gold, “Senator introduces bill to 
investigate Russian news outlet RT,” Politico, March 14, 
2017, http://www.politico.com/blogs/on-media/2017/03/
senator-introduces-bill-to-investigate-russian-site-rt-news-
236033?cmpid=sf.

106	S.625, 115th Cong., https://www.congress.gov/bill/115th-
congress/senate-bill/625/text?format=txt.

107	 Ibid. (“A demand under this section may not--(1) contain 
any requirement that would be considered unreasonable if 
contained in a subpoena duces tecum issued by a court of 
the United States in aid of grand jury investigation of such 
alleged violation”); OIG Report, 19.

108	The OIG Report expressed concern that CID authority “can 
be subject to overreach and abuse if left unchecked” and 
should not “be used to overcome legitimate and important 
legal protections and interests.” The OIG recommended 
that CID authority should include “rigorous controls and 
oversight to ensure that it is being used appropriately.” OIG 
Report, 19. For this reason, Sen. Shaheen, Rep. Cicilline, and 
Rep. Gaetz proposed that CID should be used as subpoena 
duces tecum subject to all relevant safeguards and 
authorizations. 

109	OIG Report, 18.

110	 Ibid. at 17.

111	 “Have We Reached a FARA ‘Tipping Point’?,” Covington & 
Burling LLP, August 26, 2016, https://www.cov.com/-/media/
files/corporate/publications/2016/08/have_we_reached_a_
fara_tipping_point.pdf.

112	 OIG Report, 17-18.

113	 Similar amendment was proposed during previous 
considerations to reform the Act. See, e.g., Perry, P., Recently 
Proposed Reforms to the Foreign Agents Registration Act, 
23 Cornell Int. Law, 133, 152 (1990).

114	 H. R. Rep. No. 1381, 75th Cong., 1st sess., 1937, 2. 
***

i	 US Congress, House of Representatives, House Permanent 
Select Comm. on Intelligence, Investigation of Russian 
Active Measures: testimony of James Comey, FBI Director, 
115th Cong., 1st sess., March 20, 2017; See “Full transcript: 
FBI Director James Comey testifies on Russian interference 
in 2016 election,” Washington Post, March 20, 2017, 
https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/
wp/2017/03/20/full-transcript-fbi-director-james-comey-
testifies-on-russian-interference-in-2016-election/?utm_
term=.78e0bfa2bfc2.

ii	 US Congress, Senate, Subcommittee on Crime and 
Terrorism, Senate Comm. on the Judiciary, Russian 
Interference in the 2016 United States Election, Testimony 
of Ret. Gen. James Clapper, former Director of National 
Intelligence, 115th Cong., 1st sess., May 8, 2017; See “Full 
transcript: FBI Director James Comey testifies on Russian 
interference in 2016 election,” Washington Post, May 8, 
2017, https://www.washingtonpost.com/news/post-politics/
wp/2017/05/08/full-transcript-sally-yates-and-james-
clapper-testify-on-russian-election-interference/?utm_
term=.10364ce7e42c.

iii	 US Congress, Senate, Senate Select Comm. on Intelligence, 
Disinformation: A Primer in Russian Active Measures and 
Influence Campaigns, Statement by Vice-Chairman Mark 
Warner (D-VA), 115th Cong., 1st sess., March 30, 2017; See 
“Transcripts,” CNN, March 30, 2017, http://transcripts.cnn.
com/TRANSCRIPTS/1703/30/cnr.03.html. 





Atlantic Council Board of Directors

CHAIRMAN
*Jon M. Huntsman, Jr.

CHAIRMAN EMERITUS, 
INTERNATIONAL 
ADVISORY BOARD
Brent Scowcroft

PRESIDENT AND CEO
*Frederick Kempe

EXECUTIVE VICE CHAIRS
*Adrienne Arsht
*Stephen J. Hadley

VICE CHAIRS
*Robert J. Abernethy
*Richard W. Edelman
*C. Boyden Gray
*George Lund
*Virginia A. Mulberger
*W. DeVier Pierson
*John J. Studzinski

TREASURER
*Brian C. McK. Henderson

SECRETARY
*Walter B. Slocombe

DIRECTORS
Stéphane Abrial
Odeh Aburdene

*Peter Ackerman
Timothy D. Adams
Bertrand-Marc Allen
John R. Allen
*Michael Andersson
Michael S. Ansari
Richard L. Armitage
David D. Aufhauser
Elizabeth F. Bagley

*Rafic A. Bizri
Dennis C. Blair

*Thomas L. Blair
Philip M. Breedlove
Reuben E. Brigety II
Myron Brilliant

*Esther Brimmer
R. Nicholas Burns

*Richard R. Burt

Michael Calvey
James E. Cartwright
John E. Chapoton
Ahmed Charai
Sandra Charles
Melanie Chen
Michael Chertoff
George Chopivsky
Wesley K. Clark
David W. Craig

*Ralph D. Crosby, Jr.
Nelson W. Cunningham
Ivo H. Daalder
Ankit N. Desai
*Paula J. Dobriansky
Christopher J. Dodd
Conrado Dornier
Thomas J. Egan, Jr.
*Stuart E. Eizenstat
Thomas R. Eldridge
Julie Finley
Lawrence P. Fisher, II

*Alan H. Fleischmann
*Ronald M. Freeman
Laurie S. Fulton 
Courtney Geduldig

*Robert S. Gelbard 
Thomas H. Glocer
Sherri W. Goodman
Mikael Hagström
Ian Hague
Amir A. Handjani
John D. Harris, II
Frank Haun
Michael V. Hayden
Annette Heuser
Ed Holland

*Karl V. Hopkins
Robert D. Hormats
Miroslav Hornak

*Mary L. Howell
Wolfgang F. Ischinger
Deborah Lee James
Reuben Jeffery, III
Joia M. Johnson
*James L. Jones, Jr.

Lawrence S. Kanarek
Stephen R. Kappes

*Maria Pica Karp
*Zalmay M. Khalilzad
Robert M. Kimmitt
Henry A. Kissinger
Franklin D. Kramer
Richard L. Lawson

*Jan M. Lodal
*Jane Holl Lute
William J. Lynn
Izzat Majeed
Wendy W. Makins
Zaza Mamulaishvili
Mian M. Mansha
Gerardo Mato
William E. Mayer
T. Allan McArtor
John M. McHugh
Eric D.K. Melby
Franklin C. Miller
James N. Miller
Judith A. Miller
*Alexander V. Mirtchev
Susan Molinari
Michael J. Morell
Richard Morningstar
Georgette Mosbacher
Thomas R. Nides
Franco Nuschese
Joseph S. Nye
Hilda Ochoa-Brillembourg
Sean C. O’Keefe
Ahmet M. Oren
Sally A. Painter

*Ana I. Palacio
Carlos Pascual
Alan Pellegrini
David H. Petraeus
Thomas R. Pickering
Daniel B. Poneman
Daniel M. Price
Arnold L. Punaro
Robert Rangel
Thomas J. Ridge
Charles O. Rossotti

Robert O. Rowland
Harry Sachinis
Brent Scowcroft
Rajiv Shah
Stephen Shapiro
Kris Singh
James G. Stavridis
Richard J.A. Steele
Paula Stern
Robert J. Stevens
Robert L. Stout, Jr.
John S. Tanner
*Ellen O. Tauscher
Nathan D. Tibbits
Frances M. Townsend
Clyde C. Tuggle
Paul Twomey
Melanne Verveer
Enzo Viscusi
Charles F. Wald
Michael F. Walsh
Maciej Witucki
Neal S. Wolin
Mary C. Yates
Dov S. Zakheim

HONORARY DIRECTORS
David C. Acheson 
Madeleine K. Albright
James A. Baker, III
Harold Brown
Frank C. Carlucci, III
Ashton B. Carter
Robert M. Gates
Michael G. Mullen
Leon E. Panetta
William J. Perry
Colin L. Powell
Condoleezza Rice
Edward L. Rowny
George P. Shultz
Horst Teltschik
John W. Warner 
William H. Webster

*Executive Committee Members 
List as of June 19, 2017



The Atlantic Council is a nonpartisan organization that 
promotes constructive US leadership and engagement 
in international affairs based on the central role of 
the Atlantic community in meeting today’s global 
challenges.

© 2017 The Atlantic Council of the United States. All 
rights reserved. No part of this publication may be 
reproduced or transmitted in any form or by any means 
without permission in writing from the Atlantic Council, 
except in the case of brief quotations in news articles, 
critical articles, or reviews. Please direct inquiries to:

Atlantic Council

1030 15th Street, NW, 12th Floor,  
Washington, DC 20005

(202) 463-7226, www.AtlanticCouncil.org


