Інформація МОН щодо створення та функціонування ЄДЕБО та ДП «Інфоресурс» для засідання Комітету ВР з питань науки та освіти 16.03.2016 р.

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ  І  НАУКИ  УКРАЇНИ

Пр. Перемоги, 10,  м. Київ, 01135,тел. (044) 481-32-21, факс (044) 481-47-96

E-mail:ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185


 

Від ______________ № ______________ 

На №____________ від ______________

Голові Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Гриневич Л.М.
Щодо надання інформації 

про ЄДЕБО та ДП «Інфоресурс»

Шановна Ліліє Михайлівно!

Міністерство освіти і науки України, розглянувши лист Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти від 02.03.2016 № 04-23/13-397, надає для розгляду на засіданні Комітету 16.03.2016 р. таку інформацію.

Щодо створення та функціонування ЄДЕБО та ДП «Інфоресурс»

01 квітня 2011 року було проведено державну реєстрацію Державного підприємства «Інфоресурс» (далі – ДП «Інфоресурс»). Засновник – Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України.

13 липня 2011 року постановою Кабінету Міністрів України № 752 було створено Єдину державну електронну базу з питань освіти (далі – ЄДЕБО) та затверджено Положення про ЄДЕБО, в якому було зазначено, що розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, а технічним адміністратором – ДП «Інфоресурс».

Основними завданнями ДП «Інфоресурс» є:

  • · адміністрування ЄДЕБО;
  • · надання оперативного доступу до даних ЄДЕБО;
  • · автоматизація збору, контролю, обробки, збереження та захисту інформації про документи про освіту, учнівські та студентські квитки, інші документи у сфері освіти;
  • · організація забезпечення навчальних закладів України усіх видів і типів, незалежно від форм власності та підпорядкування документами про освіту державного зразка.

У 2012 році інформаційно-телекомунікаційна система «ЄДЕБО» пройшла державну експертизу Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України на предмет побудови комплексної системи захисту інформації та отримала Атестат відповідності № 5598 від 29.02.2012.

Наразі до ЄДЕБО підключено більше 2,5 тисяч вищих та професійно-технічних навчальних закладів (з відокремленими структурними підрозділами), освітніх установ та організацій, у тому числі центральні органи управління освітою, усі обласні департаменти (управління) освіти і науки, більше 100 районних та міських відділів освіти.

Відповідно до статті 8 Закону «Про вищу освіту» ЄДЕБО складається з:

– Реєстру вищих навчальних закладів;

– Реєстру документів про вищу освіту;

– Реєстру сертифікатів ЗНО.

На основі даних, що містить ЄДЕБО, функціонує ряд надзвичайно важливих сервісів автоматизації процесів у галузі освіти:

  • · вступна кампанія із автоматичним розподілом абітурієнтів між вищими навчальними закладами відповідно до їх пріоритетів;
  • · подання статистичних звітів;
  • · моніторинг стану освітньої системи;
  • · контроль виконання державного замовлення;
  • · ліцензування та акредитація;
  • · доступ студентів (учнів) до пільгових послуг на транспорті (Укрзалізниця) тощо.

У 2014 році завдяки даним, які містяться в ЄДЕБО, МОН України змогло забезпечити процес переміщення студентів (учнів) навчальних закладів із тимчасово окупованих територій, оскільки це єдина база, де була збережена інформація про навчання студентів (учнів), яка не могла бути підтверджена паперовими документами.

Крім того, функціонування ЄДЕБО унеможливлює:

  • видачу підроблених дипломів (завдяки прозорій ланці «абітурієнт – студент – випускник»);
  • підробку сертифікатів ЗНО, дипломів переможців та призерів Всеукраїнських олімпіад;
  • замовлення студентських квитків для осіб, які не є студентами;
  • безпідставне отримання монетизованих пільг, зокрема на Укрзалізниці;
  • здобуття другої вищої освіти за бюджетні кошти (заборонено Законом);
  • зарахування абітурієнтів не за спеціальністю, яка була зазначена в заяві;
  • перевід (поновлення) осіб з порушенням законодавства.

Починаючи з 2014 року Міністерство постійно працює над вдосконаленням роботи ЄДЕБО і державного підприємства «Інфоресурс», підвищенням ефективності та прозорості їх роботи, а також над зменшенням фінансового навантаження на навчальні заклади.

Фінансові аспекти функціонування ЄДЕБО та ДП «Інфоресурс»

ДП «Інфоресурс» з моменту його створення (у 2011 році) та об’єднання з Державним підприємством «Державний центр прикладних інформаційних технологій» в основному виконувало роль посередника між навчальними закладами та ПрАТ «НДІ ПІТ». Через ДП «Інфоресурс» проходили (і частково поки-що продовжують проходити) кошти на:

– виготовлення документів про вищу, професійно-технічну та загальну середню освіту;

– виготовлення бланків документів про освіту;

– присвоєння номерів студентським і учнівським (для ПТНЗ) квиткам;

– виготовлення відзнак про досягнення у навчанні (медалі);

– сплату винагороди за використання програмного забезпечення (захист інформації);

– сплату винагороди за використання програмного забезпечення роботи ЄДЕБО.

Варто підкреслити, що якщо у 2014 році через ДП «Інфоресурс» на зазначені статті витрат пройшло 93 млн. 394 тис. грн., то вже у 2015 році – лише 39 млн. 019 тис. грн. (з них на НДІ ПІТ за 2 роки пішло 118 млн. 459 тис. грн., що складає 89,5 % від загальної суми коштів).

1. Щодо знищення монополії на виготовлення документів про вищу освіту

Основним поштовхом до суттєвого скорочення витрат (приблизно на 43 млн. грн.) стало прийняття Верховною Радою у 2014 році Закону «Про вищу освіту», який у зв’язці з підзаконними актами, ухваленими Кабінетом Міністрів України та МОН України надав можливість усім ВНЗ самостійно виготовляти дипломи про вищу освіту державного зразка. Так, наприклад, сума коштів на виготовлення документів про вищу освіту в Київському національному університеті ім. Т. Шевченка знизилася у 2,65 рази: з 751 тис. 973 грн. (у 2014 році – по 89,92 грн. за кожен диплом) до 284 тис. 648 грн. (у 2015 році), що склало економію тільки для одного ВНЗ – 467 тис. грн.

2014 рік  

(через ПрАТ «НДІ ПІТ»)

2015 рік 

(за новою процедурою)

Кількість замовлених документів 8372
Вартість документу про освіту 89,92 гривні 34,00 грн.
Витрати 751 973,04 284 648,00

2. Щодо боротьби МОН за знищення монополії на виготовлення документів про загальну середню освіту

Протягом тривалого часу з Державного бюджету України на друк документів про загальну середню освіту на основі фотокомп’ютерних технологій виділяються величезні кошти:

Рік Виготовлення документів про загальну середню освіту (кошти Державного бюджету), тис. грн. Виготовлення документів про вищу та професійно-технічну освіту 

(кошти навчальних закладів), тис. грн.

2009 28 344,8 42 271,2
2010 31 955,3 48 221,3
2011 27 871,1 43 278,1
2012 27 904,2 42 328,8
2013 27 309,9 40 382,4
2014 25 118,0 69 429,6
2015 21 391,4 10 492,8
Разом 189 894,7 296 404,2

Проте, МОН України вже розробило проекти необхідних нормативно-правових актів для суттєвого зниження вартості виготовлення документів про загальну середню освіту, які найближчим часом будуть ухвалені.

3. Щодо боротьби МОН за суттєве зниження вартості виготовлення студентських квитків

Вже тривалий час друк студентських квитків було частково монополізовано ПрАТ «НДІ ПІТ». Так, протягом 2014-2015 років ПрАТ «НДІ ПІТ» виготовило біля 70 % від загальної кількості студентських квитків.

Вартість виготовлення квитка з кожним роком збільшувалася і вже у 2014 році суттєво перевищувала ринкову вартість. Для порівняння: якщо на вересень 2015 року вартість виготовлення студентського квитка з відтворенням на звичайній пластиковій картці становила 72 грн., а на банківській – понад 100 грн., то вартість виготовлення найдорожчої банківської картки (за інформацією працівників банківської системи) рідко перевищує 34 гривні.

У 2015 році ПрАТ «НДІ ПІТ», втративши значну (43 млн. грн. !) частину найбільш прибуткових замовлень (на друкові документів про вищу освіту), суттєво підвищив ціни на друк студентських квитків, а з 30 серпня 2015 року практично заблокував процес їх виготовлення, у зв’язку з чим Міністр освіти і науки 09 жовтня 2015 року під час «Години запитань до Уряду» пояснював причини затримки видачі студентських квитків. Тим не менш, ВНЗ змушені були замовляти студентські квитки у НДІ ПІТ за ціною 6572 грн. (при їх оціночній вартості до 20-25 грн.).

Щоб зрозуміти «ціну питання» варто сказати, що у 2015 році ПрАТ «НДІ ПІТ» надрукувало (за наявною інформацією) 332 879 студентських квитків, вартість яких (за приблизними розрахунками) становила до 23 млн. грн. У 2014 році ПрАТ «НДІ ПІТ» надрукував біля 319 256 студентських квитків.

Намагання МОН демонополізувати друк студентських квитків шляхом проведення передбаченої Законом тендерної процедури для укладення договору щодо внесення необхідних змін до програмного забезпечення ЄДЕБО було оскаржене ПрАТ «НДІ ПІТ» до Антимонопольного комітету України, який зобов’язав ДП «Інфоресурс» «відмінити переговорну процедуру закупівлі» (рішення АКУ від 20.08.2015 № 1445-р/пк-ск – за адресою: http://www.amc.gov.ua/amku/doccatalog/document?id=115362&schema=main).

Проте, МОН України вже напрацювало необхідні нормативні документи і найближчим часом друк студентських квитків буде демонополізовано.

4. Щодо вимушеного підвищення вартості доступу ВНЗ до ЄДЕБО

ДП «Інфоресурс», крім виконання «посередницьких послуг», надає власні основні послуги щодо забезпечення функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти (її підтримання та оновлення), зокрема:

– надання послуг з організації доступу навчальних закладів до ЄДЕБО;

– надання послуг з підтримання доступу навчальних закладів до ЄДЕБО.

Вартість надання послуг з підтримання доступу до ЄДЕБО до 2016 року становила 0,63 грн. у квартал за 1 студента.

У зв’язку з суттєвим скороченням витрат ВНЗ на друк документів про вищу освіту і, відповідно, суттєвим зменшенням коштів, які проходили через ДП «Інфоресурс» (невелика частина з яких залишалася в ДП для підтримки ЄДЕБО) було прийнято рішення про збільшення вартості послуг за підтримання доступу до ЄДЕБО до 1,80 грн. за квартал за 1 студента.

Згідно з офіційним Висновком експерта № 9/12.2015 від 22.12.2015 р. Експертно-дослідної служби України (додаток 2) така вартість є обґрунтованою.

Таким чином, якщо станом на початок 2015-2016 навчального року офіційна статистична кількість студентів становила 1 млн. 375 тис. 160 студентів, то загальний дохід ДП «Інфоресурс» за надання відповідних послуг у 2015 році становив біля 866 тис. 350 грн. за квартал, а у 2016 році ця сума буде становити біля 2 млн. 475 тис. грн. за квартал.

Вважаємо, що таке підвищення вартості послуг ДП «Інфоресурс» за підтримання доступу ВНЗ до ЄДЕБО (на фоні здешевлення вартості друку документів про вищу освіту на 43 млн. грн. і запланованого здешевлення вартості виготовлення студентських квитків і атестатів) є закономірним і до того ж обґрунтованим.

Насамкінець, варто зазначити, що боротьба МОН України зі сформованою та укріпленою протягом багатьох років через нормативно-правові акти монополією є складною, оскільки будь-які не підготовлені (чи не продумані) рішення можуть призвести до зриву (чи затримці) у видачі документів про освіту, видачі студентських (учнівських) квитків, зриву у проведенні вступної кампанії тощо.

Проте, Міністерство і надалі планує працювати над зменшенням витрат держави і навчальних закладів на виготовлення документів про освіту, студентських і учнівських квитків з одночасним посиленням захисту від можливих підробок.

З повагою

Міністр                                                                                           Сергій Квіт


Додаток 1

Довідка щодо механізму створення монопольної системи виготовлення документів про освіту на основі фотокомп’ютерних технологій

29 червня 1996 року Кабінетом Міністрів України на заміну постанові «Про затвердження переліку і зразків документів про освіту та вчені звання в Україні» від 17.12.1993 р. № 1058 було прийнято постанову № 704 «Про підвищення захисту документів про освіту», в якій було зазначено «запровадити протягом 1996-1997 років видачу нових документів про освіту, виготовлених на основі фотокомп’ютерних технологій, та загальнодержавну автоматизовану систему обліку виданих документів».

12 листопада 1997 року постановою Кабінету Міністрів України «Про документи про освіту та вчені звання» № 1260 було скасовано зазначену вище постанову № 704, проте дано доручення Міністерству освіти «продовжити виготовлення документів про освіту на основі фотокомп’ютерних технологій за технічним сприянням закритого акціонерного товариства «Асоціація «Україно» з одночасним запровадженням загальнодержавної автоматизованої системи обліку виданих документів».

20 листопада 1997 року між Методично-видавничим центром Міністерства освіти та ЗАТ «Асоціація «Україно» (підписант В. Прокоф’єв) було підписано Договір про створення виробництва та виготовлення документів про освіту. 21 листопада 1997 року було підписано ще Угоду про розробку автоматизованої системи зарахування та виготовлення документів про освіту АС «Диплом».

06 серпня 1998 року «на виконання» зазначеної вище постанови № 1260 наказом МОН України № 293 було затверджено Положення про загальнодержавну автоматизовану систему виготовлення та обліку виданих документів про освіту (АС «Диплом»), у пункті 5.5 якого було зазначено, що «Власником засобів автоматизації підсистеми друку документів є закрите акціонерне товариство “Асоціація “Україно”», а у. пункті 5.6 – «Власником програмних засобів підсистеми первинного вводу даних та підсистеми накопичення, об’єднання та передачі інформації є закрите акціонерне товариство “Асоціація “Україно”».

Таким чином було запроваджену монопольну систему автоматизованого виготовлення та друку документу про освіту на основі фотокомп’ютерних технологій.

19 квітня 1999 року Кабінет Міністрів України своєю постановою № 615 вносить зміни до постанови № 1260 і змінює лише одне речення – «продовжити виготовлення документів про освіту на основі фотокомп’ютерних технологій з використанням потужностей з виготовлення цінних паперів поліграфічного комбінату «Україна» з одночасним запровадженням загальнодержавної автоматизованої системи обліку виданих документів»

30 грудня 1999 року отримує державну реєстрацію новостворена приватна організація – «Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій» (код ЄДРПОУ 30674051) (один із засновників –Прокоф’єв В.Я.).

І вже через 3 місяці – 28 березня 2000 року – Кабінет Міністрів України своєю постановою № 562 виключає участь у цьому процесі державного комбінату «Україна» і у пункті 3 постанови зазначає: «Погодитися з пропозицією Міністерства освіти і науки, Міністерства фінансів, Міністерства економіки про тимчасове виготовлення протягом чотирьох місяців документів про освіту та вчені звання на основі комп’ютерних технологій за технічним сприянням товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-дослідний інститут прикладних інформаційних технологій» (далі – НДІ ПІТ).

Протягом 2000-2014 років «НДІ ПІТ» зберіг своє монопольне становище в процесі виготовлення документів про освіту, студентських і учнівських квитків.

У 2000 році було створено Державне підприємство «Державний центр прикладних інформаційних технологій» (далі – ДП «ДЦ ПІТ») з метою:

  • · забезпечення виготовлення на основі фотокомп’ютерних технологій документів про освіту;
  • · запровадження загальнодержавної автоматизованої системи обліку виданих документів про освіту;
  • · підвищення ступеня захисту документів від підробок.

Фактично ж до 2011 року ДП «ДЦ ПІТ» (до моменту його реорганізації шляхом приєднання до новоутвореного ДП «Інфоресурс») виконувало роль посередника між навчальними закладами і ЗАТ (пізніше ПрАТ) «НДІ ПІТ».

Таблиці

Презентація

Опубліковано у Університет. Додати до закладок постійне посилання.